Varumärkesdagen®

Nyhetsarkiv

Senaste nytt

  • Digital marknadsföring i en digital värld

    Air France KLM vann nyligen 50 Wattaren i kategorin Internationellt 2017 för sin kampanj The Amsterdam Sneaker. Emmelie Johannson arbetar som Marketing Manager North Europe på Air France KLM och kommer att göra oss sällskap på Varumärkesdagen 2018 där hon kommer att berätta om deras digitala varumärkesresa i Pool C – Digitala Strategier. Eftersom vi inte riktigt kan hålla oss ända till den 25 januari tog vi ett snack med Emmelie för att få lära oss av hennes insikter om content och digitala kampanjer.

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen att handla om?
    Jag kommer att prata om hur du får mest ut av din digitala marknadsföring i en digital värld. Vi har nyligen mottagit flera fina priser för en digital varumärkeskampanj vi gjorde under 2017. Den har bland annat blivit bästa You Tube kampanj Q1 för Norge och Sverige och fått 50 wattaren som bästa internationella kampanj 2017. Förutom att prata om vad som är viktigt att tänka på när du marknadsför dig digitalt kommer jag att visa hur vi byggde vår prisade kampanj, vilka kanaler och media vi valde samt gå igenom konkreta resultat.

    Vad är extra viktigt att tänkte på när man befinner sig i den digitala marknadsvärlden?
    Att vara relevant för den målgrupp man vill nå, väcka känslor och skapa engagemang. Allt handlar egentligen om att man ska nå igenom ett brus av mycket information och då måste man vara relevant!

    Om du tar en titt i kristallkulan, hur tror du att arbetet med marknadsföring kommer att utvecklas framöver?
    Jag tror att mätning och resultat kommer bli ännu viktigare. Desto mer digitala vi är, desto lättare är det att mäta resultat. Jag tror att vi i framtiden kommer att vilja mäta resultat i realtid ännu mer för att kunna optimera alla kanaler samtidigt som kampanjen är live.

    Alla pratar content – finns det något konkret exempel på bra content som du skulle kunna peka på?
    Bra content är trovärdigt och skapar engagemang hos målgruppen. Mycket bra content idag bygger på att skapa känslor, exempelvis ”Always – Like a girl”, ”Heineken – Worlds Apart” eller ”Danish TV2 – All that we share”. När reklamen/kampanjen får målgruppen att känna så uppmärksammar vi den, kommer ihåg den och är också mer benägna att dela med oss av den i exempelvis sociala medier.

    Är det någon annan talare på Varumärkesdagen som du är nyfiken på?
    Jag tycker att flera talare verkar väldigt intressanta. Jag kommer själv prata lite om trender och därför tycker jag att den första programpunkten där Adam och David ska prata om ”Trender – vad gäller för framtidens varumärkesbyggande?” låter intressant och även resan att omvandla Siba till NetOnNet som Ulrika ska prata om.

    Stort tack till Emmelie som tog sig tid och nu blev vi genast ännu mer nyfikna på att få lyssna till hennes presentation på Varumärkesdagen!

    Läs mer
  • Vad är sensorisk marknadsföring? 4 snabba med Johan Swahn

    Johan Swahn har en Ph.D inom sensorisk marknadsföring och arbetar till vardags som Creative Director på Diaz & Swahn. Han är aktuell som talare på Varumärkesdagen och eftersom vi är väldigt nyfikna på sensorisk marknadsföring passade vi på att skjuta iväg några snabba frågor till honom.

    Var är sensorisk marknadsföring?
    Marknadsföring som talar till och påverkar våra sinnen, dvs. hur vi upplever produkter, varumärken och tjänster som påverkar vårt beteende.

    Hur kan man koppla sensorisk marknadsföring till ett effektivt varumärkesbyggande?
    I takt med att upplevelseekonomin växer söker konsumenterna efter upplevelser som är unika och minnesvärda. Att därmed förstå hur sinnena integrerar med varumärket och dess produkter blir allt viktigare för att skapa marknadsföring som berör.

    Hur kan man applicera detta i den digitala världen?
    Här ser jag att det finns mycket spännande att göra för att förstå och förstärka olika sinnesupplevelser och förmedla rätt budskap. Till exempel vet vi att de flesta filmerna på sociala medier ses utan ljud, om man då gör reklam för mat, hur förmedlar man en förväntad smakupplevelse med hjälp av endast ett av våra fem sinnen?

    Slutligen, om du tar en titt i kristallkulan, hur tror du att detta kommer utvecklas framöver?
    Jag tror på ett större samspel mellan ny teknik och våra sinnen för att skapa unika och minnesvärda sinnesupplevelser som är skräddarsydda till individen där minnen, kunskap, förväntan och erfarenheter är starka faktorer.

    Vi tackar Johan för att han tog sig tid och ser fram emot att få lyssna till hans föredrag den 25 januari.

    Läs mer
  • De nominerade för Signumpriset 2018 är…

    Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. De nominerade för årets varumärkespris är apotea.se, ECCO, HSB, Karolinska Universitetssjukhus och Skogaholm.
    Signumpriset är instiftat av Groth & Co.

    Vinnaren presenteras på Varumärkesdagen den 25 januari 2018.

    Vi önskar alla nominerade lycka till!

    Nominering-5_logo-2018

     

    Om Signumpriset

    Signumpriset är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft och medvetenhet om vikten av ett aktivt arbete med varumärken. Priset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum, snarare än enstaka lyckade kampanjer. Signumpriset har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt. Från och med 2002 är Skriptor Zigila medarrangör.

    Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång. Mer information finns på www.signumpriset.se

    Läs mer
  • Programmet för Varumärkesdagen® 2018 klart!

    Programmet för Varumärkesdagen® 2018 är klart! På Varumärkesdagen 2018 den 25 januari i Stockholm får du lyssna till företag som bedriver sitt varumärkesarbete med en ständig blick på den övergripande affären. De arbetar aktivt med sina varumärken, både för att skydda och utveckla dem. Vi är glada att kunna presentera spännande varumärkesresor och praktikfall från bl.a. Rovio Entertainment Ltd, Svenska McDonald´s, Air France KLM, NetOnNet Group, Uniti Sweden och Telia Company.

    Du kan också skräddarsy det innehåll som passar dig bäst genom att välja mellan de tre parallella poolerna Juridik, Branding eller Digitala strategier på eftermiddagen.

    Dagen avslutas med föreläsning från Varg Gyllander, författare till boken Kris 7 metoder och till vardags presschef vid Polisen i Stockholm. Han kommer att prata om hur polisens varumärke påverkas av romregister, brinnande förorter och terror – mycket intressant!

    Utdelning av Signumpriset®!
    Var med på plats för att se vem som blir 2018 års vinnare av Signumpriset!

    Högaktuella fördjupningspass!
    Välj mellan tre halvdagsfördjupningspass i anslutning till konferensen; Trender och utveckling inom varumärkesjuridiken, 5 saker som fungerar i sociala medier och GDPR som konkurrensfördel – förbered dig på rätt sätt.

    Passa på att nätverka med branschkollegor och talare under avslappnade former vid minglet och konferensmiddagen på Eriks Gondolen. Varumärkesdagen är konferensen och mötesplatsen som bjuder på kunskap, inspiration och nätverkande, med över 5.000 besökare genom åren.

    Varmt välkommen!

    Läs programmet!

    Till anmälan!

    Läs mer
  • Se bilder från Varumärkesdagen 2017!

    Nu finns bilder från Varumärkesdagen 2017 uppe! Ni hittar dessa under sidan Bilder här på hemsidan.

    Läs mer
  • Pippi Långstrump vinnare av Signumpriset!

    Stort grattis till Pippi Långstrump – 2017 års vinnare av Signumpriset!

    Juryns motivering kan du läsa här

    Pippi Lilla Gubben 470x Olle Nyman Astrid LindgrenOlle Nyman, VD, Saltkråkan AB, Foto Johan Töpel, samt Astrid Lindgren

     

    Läs mer
  • Intervju med Erik Modig, talare på Varumärkesdagen 2017

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen att handla om?
    Jag och Johannes Wickbom kommer att prata om vilket ansvar varumärken har idag och kommer att ha i framtiden. När varumärken i högre grad vill vara en del av folks vardag i syfte att skapa en relation och kanske lojalitet ökar också deras ansvar. Är det ok att sprida budskap om ökad konsumtion bara för att varumärken även lägger en liten del av budgeten på CSR relaterade initiativ, eller för deras reklam lyfter fram frågor som är relevanta för vårt samhälle? Vad är det som sägs men som inte diskuteras eller problematiseras? Får vi, eller kanske måste vi mer än någonsin, ifrågasätta själva köpbudskapen nu när de är snyggt förpackade. Dessa frågor anser vi vara viktiga att diskutera och vad är mer passande än att göra det på varumärkesdagen.

    Vilka utmaningar ser du framför dig för arbetet kring varumärkesbyggande?
    Den digitala omställningen har förändrat verktygen och möjligheterna att bygga och bibehålla sin varumärkesposition och kännedom, framförallt i nya och yngre målgrupper som inte konsumerar traditionell reklamtung media i lika hög utsträckning. Det blir inte bara en utmaning att nå utan också om att få målgruppen att känna, tycka och engagera sig. Här finns det en risk för varumärken att stagnera om de inte vågar att satsa på en väg framåt. Samtidigt belönas de som redan är starka varumärken i högre utsträckning när det är svårare att bygga nya utmanare.

     

    Läs mer
  • Johan Ekelin om Varumärkespodden

    Johan kommer genom en liveinspelning av Varumärkespodden att intervjua Jacob de Geer på Varumärkesdagen 2017

    Vad är Varumärkespodden och hur kommer liveinspelningen att gå till på #varumarkesdagen?
    I Varumärkespodden diskuterar vi företagsbyggande, varumärkesbyggande och ledarskap i en tid med helt nya krav på användarvärde och samhällsvärde. Vår tanke är att låta syftes-drivna företagsledare från olika intressanta varumärken och branscher komma till tals kring vad det är som driver dem som personer, hur de är som ledare i sina organisationer och hur de ser på varumärkesbyggande i ett övergripande perspektiv. Tidigare har vi bl a intervjuat företagsledare från Telia, Volvo, The Absolut Company med flera.

    Det här är första gången som vi spelar in live med publik, så det ska bli en riktigt spännande utmaning! Det blir en poddinspelning utan skyddsnät. Vi brukar vilja ge våra deltagare chansen att prata om sin egen drivkraft, om sin ledarskapsstil och filosofi för att sen koppla det till företagsbyggande och varumärkesbyggande. Med Jacob tror jag att vi kommer vara väldigt nyfikna på att ställa frågor om hans egen drivkraft i entreprenörskapet och den rörelse som iZettle driver med sitt varumärke – att demokratisera och förenkla entreprenörskap.

    Vilka utmaningar ser du framför dig för era kunders varumärkesarbete?
    Vi märker av ett stort intresse och sug efter klokskap kring frågan om disruptiv förändring. Allt fler branscher integreras med varandra och stöps om i grunden av nya snabbfotade utmanare. Bransch efter bransch utsätts för ”big-bang disruption” som förändrar spelreglerna för hela kategorin. När medellivslängden för företag har minskat från 61 till 18 år de senaste 50 åren oroar sig fler och fler företagsledare för att hamna i bakvattnet. 6/10 företagsledare är oroliga för nya disruptiva utmanare och 7/10 räds att deras erbjudande kommer förlora relevans inom 3 år. På grund av den här turbulensen är den stora frågan för varumärken idag hur man tar rätt framtidsroll i människors liv och i samhället i stort.

     Är du nyfiken på någon annan talare på Varumärkesdagen?
    Det känns som ett väldigt spännande program genom hela dagen. Om jag ska välja ut någon som jag är lite extra nyfiken på så ska det bli roligt att höra Johan Backmans tankar kring Circle K:s förändringsresa och vilka reella förändringar som rebrandingen medför. Det blir en spännande dag!

    Läs mer
  • Här är de nominerade för Signumpriset 2017!

    Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. De nominerade för årets varumärkespris är En Svensk Klassiker, IsaDora, Pippi Långstrump och Systembolaget. Signumpriset är instiftat av Groth & Co.

    Vinnaren presenteras på Varumärkesdagen den 19 januari 2017.

    Vi önskar alla nominerade lycka till!

    Nominerade-2017-loggor-470x

    Om Signumpriset®

    Signumpriset är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft och medvetenhet om vikten av ett aktivt arbete med varumärken. Priset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum, snarare än enstaka lyckade kampanjer. Signumpriset har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen®. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt. Från och med 2002 är Skriptor medarrangör.

    Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång.

    Mer information om Signumpriset finns här www.signumpriset.se

    Läs mer
  • Programmet för Varumärkesdagen® 2017 klart!

    Programmet för Varumärkesdagen® 2017 är klart! På Varumärkesdagen 2017 får du lyssna till företag som bedriver sitt varumärkesarbete med en ständig blick på den övergripande affären. De arbetar aktivt med sina varumärken, både för att skydda och utveckla dem. Vi är glada att kunna presentera spännande varumärkesresor och praktikfall från bl.a. SJ, ICA Sverige, Klarna, TUI/Fritidsresor, Swedish Match och Circle K.

    Du kan också skräddarsy det innehåll som passar dig bäst genom att välja mellan de tre parallella poolerna Juridik, Branding eller Digitala strategier på eftermiddagen.

    Dagen avslutas med en live-inspelning av Varumärkespodden med entreprenören Jacob de Geer, medgrundare och vd för iZettle.

    Utdelning av Signumpriset®!
    Var med på plats för att se vem som blir 2017 års vinnare av Signumpriset!

    Högaktuella fördjupningspass!
    Välj mellan fyra halvdagsfördjupningspass i anslutning till konferensen; Kommunikation i en gränslös värld, Hållbarhet och företagsansvar, Varumärkestillväxt genom disruption och slutligen Digitala juridiska frågor inom varumärkesbyggande.

    Passa på att nätverka med branschkollegor och talare under avslappnade former vid minglet och middagen på Eriks Gondolen. Varumärkesdagen är konferensen och mötesplatsen som bjuder på kunskap, inspiration och nätverkande, med över 5.000 besökare genom åren.

    Varmt välkommen!

    Läs programmet!

    Till anmälan!

    Läs mer
Varumärkesdagen®

Praktisk information

Hitta hit

Varumärkesdagen 2018 äger rum den 25 januari i Bonnier Conference Center, Torsgatan 21 (T-St Eriksplan), Stockholm.

Anmäl dig här
Varumärkesdagen®

Kontakta oss

Nyhetsbrev

Kontaktformulär

Våra event: