Varumärkesdagen®

Nyhetsarkiv

Senaste nytt

  • Se bilder från Varumärkesdagen 2017!

    Nu finns bilder från Varumärkesdagen 2017 uppe! Ni hittar dessa under sidan Bilder här på hemsidan.

    Läs mer
  • Pippi Långstrump vinnare av Signumpriset!

    Stort grattis till Pippi Långstrump – 2017 års vinnare av Signumpriset!

    Juryns motivering kan du läsa här

    Pippi Lilla Gubben 470x Olle Nyman Astrid LindgrenOlle Nyman, VD, Saltkråkan AB, Foto Johan Töpel, samt Astrid Lindgren

     

    Läs mer
  • Intervju med Erik Modig, talare på Varumärkesdagen 2017

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen att handla om?
    Jag och Johannes Wickbom kommer att prata om vilket ansvar varumärken har idag och kommer att ha i framtiden. När varumärken i högre grad vill vara en del av folks vardag i syfte att skapa en relation och kanske lojalitet ökar också deras ansvar. Är det ok att sprida budskap om ökad konsumtion bara för att varumärken även lägger en liten del av budgeten på CSR relaterade initiativ, eller för deras reklam lyfter fram frågor som är relevanta för vårt samhälle? Vad är det som sägs men som inte diskuteras eller problematiseras? Får vi, eller kanske måste vi mer än någonsin, ifrågasätta själva köpbudskapen nu när de är snyggt förpackade. Dessa frågor anser vi vara viktiga att diskutera och vad är mer passande än att göra det på varumärkesdagen.

    Vilka utmaningar ser du framför dig för arbetet kring varumärkesbyggande?
    Den digitala omställningen har förändrat verktygen och möjligheterna att bygga och bibehålla sin varumärkesposition och kännedom, framförallt i nya och yngre målgrupper som inte konsumerar traditionell reklamtung media i lika hög utsträckning. Det blir inte bara en utmaning att nå utan också om att få målgruppen att känna, tycka och engagera sig. Här finns det en risk för varumärken att stagnera om de inte vågar att satsa på en väg framåt. Samtidigt belönas de som redan är starka varumärken i högre utsträckning när det är svårare att bygga nya utmanare.

     

    Läs mer
  • Johan Ekelin om Varumärkespodden

    Johan kommer genom en liveinspelning av Varumärkespodden att intervjua Jacob de Geer på Varumärkesdagen 2017

    Vad är Varumärkespodden och hur kommer liveinspelningen att gå till på #varumarkesdagen?
    I Varumärkespodden diskuterar vi företagsbyggande, varumärkesbyggande och ledarskap i en tid med helt nya krav på användarvärde och samhällsvärde. Vår tanke är att låta syftes-drivna företagsledare från olika intressanta varumärken och branscher komma till tals kring vad det är som driver dem som personer, hur de är som ledare i sina organisationer och hur de ser på varumärkesbyggande i ett övergripande perspektiv. Tidigare har vi bl a intervjuat företagsledare från Telia, Volvo, The Absolut Company med flera.

    Det här är första gången som vi spelar in live med publik, så det ska bli en riktigt spännande utmaning! Det blir en poddinspelning utan skyddsnät. Vi brukar vilja ge våra deltagare chansen att prata om sin egen drivkraft, om sin ledarskapsstil och filosofi för att sen koppla det till företagsbyggande och varumärkesbyggande. Med Jacob tror jag att vi kommer vara väldigt nyfikna på att ställa frågor om hans egen drivkraft i entreprenörskapet och den rörelse som iZettle driver med sitt varumärke – att demokratisera och förenkla entreprenörskap.

    Vilka utmaningar ser du framför dig för era kunders varumärkesarbete?
    Vi märker av ett stort intresse och sug efter klokskap kring frågan om disruptiv förändring. Allt fler branscher integreras med varandra och stöps om i grunden av nya snabbfotade utmanare. Bransch efter bransch utsätts för ”big-bang disruption” som förändrar spelreglerna för hela kategorin. När medellivslängden för företag har minskat från 61 till 18 år de senaste 50 åren oroar sig fler och fler företagsledare för att hamna i bakvattnet. 6/10 företagsledare är oroliga för nya disruptiva utmanare och 7/10 räds att deras erbjudande kommer förlora relevans inom 3 år. På grund av den här turbulensen är den stora frågan för varumärken idag hur man tar rätt framtidsroll i människors liv och i samhället i stort.

     Är du nyfiken på någon annan talare på Varumärkesdagen?
    Det känns som ett väldigt spännande program genom hela dagen. Om jag ska välja ut någon som jag är lite extra nyfiken på så ska det bli roligt att höra Johan Backmans tankar kring Circle K:s förändringsresa och vilka reella förändringar som rebrandingen medför. Det blir en spännande dag!

    Läs mer
  • Här är de nominerade för Signumpriset 2017!

    Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. De nominerade för årets varumärkespris är En Svensk Klassiker, IsaDora, Pippi Långstrump och Systembolaget. Signumpriset är instiftat av Groth & Co.

    Vinnaren presenteras på Varumärkesdagen den 19 januari 2017.

    Vi önskar alla nominerade lycka till!

    Nominerade-2017-loggor-470x

    Om Signumpriset®

    Signumpriset är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft och medvetenhet om vikten av ett aktivt arbete med varumärken. Priset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum, snarare än enstaka lyckade kampanjer. Signumpriset har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen®. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt. Från och med 2002 är Skriptor medarrangör.

    Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång.

    Mer information om Signumpriset finns här www.signumpriset.se

    Läs mer
  • Programmet för Varumärkesdagen® 2017 klart!

    Programmet för Varumärkesdagen® 2017 är klart! På Varumärkesdagen 2017 får du lyssna till företag som bedriver sitt varumärkesarbete med en ständig blick på den övergripande affären. De arbetar aktivt med sina varumärken, både för att skydda och utveckla dem. Vi är glada att kunna presentera spännande varumärkesresor och praktikfall från bl.a. SJ, ICA Sverige, Klarna, TUI/Fritidsresor, Swedish Match och Circle K.

    Du kan också skräddarsy det innehåll som passar dig bäst genom att välja mellan de tre parallella poolerna Juridik, Branding eller Digitala strategier på eftermiddagen.

    Dagen avslutas med en live-inspelning av Varumärkespodden med entreprenören Jacob de Geer, medgrundare och vd för iZettle.

    Utdelning av Signumpriset®!
    Var med på plats för att se vem som blir 2017 års vinnare av Signumpriset!

    Högaktuella fördjupningspass!
    Välj mellan fyra halvdagsfördjupningspass i anslutning till konferensen; Kommunikation i en gränslös värld, Hållbarhet och företagsansvar, Varumärkestillväxt genom disruption och slutligen Digitala juridiska frågor inom varumärkesbyggande.

    Passa på att nätverka med branschkollegor och talare under avslappnade former vid minglet och middagen på Eriks Gondolen. Varumärkesdagen är konferensen och mötesplatsen som bjuder på kunskap, inspiration och nätverkande, med över 5.000 besökare genom åren.

    Varmt välkommen!

    Läs programmet!

    Till anmälan!

    Läs mer
  • "Från hållbarhet till festival"

    Det var årets tema på Varumärkesdagen, vilken BrandNews har skrivit ett referat från.

    Läs hela artikeln i BrandNews här

    Läs också vinnarintervjun i BrandNews med Svenskt Tenn här

    Läs mer
  • Bilder från Varumärkesdagen 2016!

    Nu finns bilder från Varumärkesdagen 2016 uppe! Ni hittar dessa under sidan Bilder här på hemsidan.

    Läs mer
  • Svenskt Tenn vinnare av Signumpriset 2016!

    Stort grattis till Svenskt Tenn – 2016 års vinnare av Signumpriset!

    Juryns motivering kan du läsa här

    .

    Svenskt Tenn_Living Room_470xSvenskt_tenn_V-rum 470x

     

    Läs mer
  • Intervju med Stina Honkamaa Bergfors, talare på Varumärkesdagen 2016

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen att handla om?
    Jag kommer visa flera konkreta exempel och aktuella case på svenska och nordiska branded content-kampanjer där varumärken använder sig av youtube-stjärnor som bas och huvudkomponent i sin kommunikation. Kampanjerna spänner sig över flera online video-plattformar såsom Youtube, Facebook och Twitch, och har skapats i nära samarbete mellan annonsör, kreatör och vårt Brand Team på United Screens. Det kommer bland annat vara lyckade kampanjer som vi har gjort på uppdrag av Skånemejerier, BingoLotto och spelbolaget Activision. Jag tror och hoppas att det kommer att vara intressant och lärorikt oavsett om man som annonsör kommit långt eller är i början av sin digitala resa.

    Vilka utmaningar ser du framför dig för era kunders varumärkesarbete?
    Att tillräckligt snabbt ställa om och hänga med i användarnas medieutveckling är den viktigaste frågan anser jag.

    Är du nyfiken på någon annan talare på Varumärkesdagen?
    Alla verkar spännande, ser extra fram emot att lyssna till Liv Norun Moe, Anna Neiås och Christer Björkman!

    Övrigt
    En julkampanj som BingoLotto kör med oss just nu kan man läsa om här, och vår nya Creator Studio som sätter online video-kreatörer i centrum, finns att läsa om i DI, Breakit och Dagens Media.

    Läs mer
Varumärkesdagen®

Praktisk information

Hitta hit

Varumärkesdagen 2018 äger rum den 25 januari i Bonnier Conference Center, Torsgatan 21 (T-St Eriksplan), Stockholm.

Anmäl dig här
Varumärkesdagen®

Kontakta oss

Nyhetsbrev

Kontaktformulär

Våra event: