Air France KLM vann nyligen 50 Wattaren i kategorin Internationellt 2017 för sin kampanj The Amsterdam Sneaker. Emmelie Johannson arbetar som Marketing Manager North Europe på Air France KLM och kommer att göra oss sällskap på Varumärkesdagen 2018 där hon kommer att berätta om deras digitala varumärkesresa i Pool C – Digitala Strategier. Eftersom vi inte riktigt kan hålla oss ända till den 25 januari tog vi ett snack med Emmelie för att få lära oss av hennes insikter om content och digitala kampanjer.

Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen att handla om?
Jag kommer att prata om hur du får mest ut av din digitala marknadsföring i en digital värld. Vi har nyligen mottagit flera fina priser för en digital varumärkeskampanj vi gjorde under 2017. Den har bland annat blivit bästa You Tube kampanj Q1 för Norge och Sverige och fått 50 wattaren som bästa internationella kampanj 2017. Förutom att prata om vad som är viktigt att tänka på när du marknadsför dig digitalt kommer jag att visa hur vi byggde vår prisade kampanj, vilka kanaler och media vi valde samt gå igenom konkreta resultat.

Vad är extra viktigt att tänkte på när man befinner sig i den digitala marknadsvärlden?
Att vara relevant för den målgrupp man vill nå, väcka känslor och skapa engagemang. Allt handlar egentligen om att man ska nå igenom ett brus av mycket information och då måste man vara relevant!

Om du tar en titt i kristallkulan, hur tror du att arbetet med marknadsföring kommer att utvecklas framöver?
Jag tror att mätning och resultat kommer bli ännu viktigare. Desto mer digitala vi är, desto lättare är det att mäta resultat. Jag tror att vi i framtiden kommer att vilja mäta resultat i realtid ännu mer för att kunna optimera alla kanaler samtidigt som kampanjen är live.

Alla pratar content – finns det något konkret exempel på bra content som du skulle kunna peka på?
Bra content är trovärdigt och skapar engagemang hos målgruppen. Mycket bra content idag bygger på att skapa känslor, exempelvis ”Always – Like a girl”, ”Heineken – Worlds Apart” eller ”Danish TV2 – All that we share”. När reklamen/kampanjen får målgruppen att känna så uppmärksammar vi den, kommer ihåg den och är också mer benägna att dela med oss av den i exempelvis sociala medier.

Är det någon annan talare på Varumärkesdagen som du är nyfiken på?
Jag tycker att flera talare verkar väldigt intressanta. Jag kommer själv prata lite om trender och därför tycker jag att den första programpunkten där Adam och David ska prata om ”Trender – vad gäller för framtidens varumärkesbyggande?” låter intressant och även resan att omvandla Siba till NetOnNet som Ulrika ska prata om.

Stort tack till Emmelie som tog sig tid och nu blev vi genast ännu mer nyfikna på att få lyssna till hennes presentation på Varumärkesdagen!