Varumärkesdagen®

Nyhetsarkiv

Senaste nytt

  • Bilder från Varumärkesdagen 2015

    Nu finns bilder från Varumärkesdagen 2015 uppe! Ni hittar dessa under sidan Bilder här på hemsidan.

    Läs mer
  • Lantmännen vinnare av Signumpriset 2015

    Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. I år tilldelades det prestigefulla priset Lantmännen för sitt framgångsrika varumärkesarbete. Priset delas varje år ut på Varumärkesdagen. 

    Juryn imponerades av Lantmännens arbete sedan den nya varumärkesstrategin lanserades 2006. Genom intern struktur, juridiskt skydd och marknadsföring har Lantmännen byggt upp sitt varumärke till att stå för kvalitet, kompetens och trygghet. Juryn tog även fasta på att Lantmännen på ett skickligt sätt använder sin särpräglade gröna grodd som en understödjande garant för koncernens alla produktvarumärken.

    ”Genom att finnas där i grönt på produkterna garanterar Lantmännen och grodden att produkten som sådan, eller ingredienserna, kommer från svenska bönder. Samtidigt som varumärket garanterar ursprunget är det också bärare av tydliga associationer som svenskodlat, och därigenom närodlat, till kvalitet, kompetens och inte minst kontroll och trygghet” står det bland annat att läsa i juryns motivering.

    Hos Lantmännen gläds man åt priset och tar emot det med stolthet.

    –  Det är oerhört glädjande att Lantmännen belönas för vårt långsiktiga kommunikations- och varumärkesarbete. Att ta ansvar från jord till bord präglar hela Lantmännen och hur vi arbetar. Vårt varumärke är starkt kopplat till centrala värden som ansvar, kvalitet och ursprung, och det är ytterst Sveriges lantbrukare och våra medarbetare som skapar varumärket, säger Madelaine Hellqvist Kongstad, kommunikationsdirektör på Lantmännen.

    Signumpriset delas ut för tjugoförsta året i rad. Tidigare vinnare är: Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.

    Årets nominerade var, förutom Lantmännen, Crescent, Folkuniversitetet, Johaug, Kalles, Kobbs, Palmgrens, SkiStar, The Shirt Factory, Sophiahemmet och Ving.

    Mer information och juryns motivering finns på www.signumpriset.se

    Lantmannen_vinnare

    Läs mer
  • Intervju med Tony Grimaldi, VD och koncernchef på Cycleurope

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen® 2015 att handla om?
    Det kommer att handla om hur vi har byggt en koncernstruktur i cykelbranschen genom förvärv av cykelföretag med starka traditioner. Vi har genomgått stora strukturella förändringar med stora utmaningar i distributionsledet. En viktig ledstjärna har varit vårt varumärkesfokus. Jag kommer även informera om utmaningarna och möjligheterna att jobba med flera varumärken.

    Vilka utmaningar ser du framför dig för ert varumärkesarbete?
    Det finns flera utmaningar men framförallt att våra varumärken uppfattas med de rätta värderingarna i butik, på internet, hos den lilla cykelhandlaren och de stora kedjorna.

    Är du nyfiken på någon annan talare på konferensen?
    Det verkar vara ett bra och genomarbetat program och jag är nyfiken på alla talare.

    Läs mer
  • Intervju med Helen Emanuelsson, CMSO på Bolon

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen® 2015 att handla om?
    Jag kommer att berätta om familjeföretaget Bolons resa, från att ha varit ett traditionellt väveri till att idag vara ett internationellt designvarumärke. Tredje generationen, systrarna Eklund, har nära fyrdubblat omsättningen sedan de tog över 2003 efter sina föräldrar. Jag kommer att tala om våra framgångsfaktorer men även svårigheter längs vägen.

    Vilka utmaningar ser du framför dig för ert varumärkesarbete?
    Vi är ett relativt litet företag som verkar på en global marknad. Vi är beroende av att knyta till oss rätt partners som förstår och kan leva vårt varumärke fullt ut, vilket ibland är en utmaning av kulturella och andra skäl, i marknader med olika mognadsgrad. Det gäller att ha både mod och uthållighet. En annan utmaning är att kunna behålla kontrollen såväl som kreativiteten i ett växande företag – vi måste hålla en hög  nivå på det vi gör och vara innovativa och kreativa för att behålla den position vi nått.

    Är du nyfiken på någon annan talare på konferensen?
    Jag tycker de flesta praktikfallen skulle vara intressanta att lyssna till, kanske framför allt Cycleeurope och Scandic.

    Läs mer
  • Nu är programmet klart!

    Programmet för Varumärkesdagen® 2015 är klart! På Varumärkesdagen® 2015 får du lyssna till företag som bedriver sitt varumärkesarbete med en ständig blick på den övergripande affären. De arbetar aktivt med sina varumärken, både för att skydda och utveckla dem. Vi är glada att kunna presentera praktikfall från bl a Cycleurope, Bolon, Swims, Husqvarna, Sandvik, Orkla, IBM, PRV, Scandic och Roxtec.

    Efter önskemål från tidigare deltagare kan du lyssna på teman som:

    • Recent developments at OHIM
    • Sammanslagning av varumärken och “städning” i varumärkesportföljen
    • Branding och varumärkesskydd B2B
    • Digital varumärkesjuridik
    • Varumärkesutveckling ur ett marknadsperspektiv
    • Globalisering av varumärken

    Du kan också skräddarsy det innehåll som passar dig bäst genom att välja mellan de tre parallella poolerna juridik, branding och digital juridik under eftermiddagen. Passa också på att nätverka med branschkollegor och talare under avslappnade former vid minglet och middagen på Operaterrassen.

    Läs programmet!

    Läs mer
  • Vilket varumärke är din favorit?

    NOMINERA till Signumpriset 2015!  Signumpriset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sitt varumärke. Lämna förslag på ett varumärke som du tycker förtjänar uppmärksamhet. Det kan vara ett varumärke där du själv arbetar eller någon annans. Vänligen maila till lena.fredriksson@groth.eu. Vinnaren koras på Varumärkesdagen som äger rum 22 januari 2015. Läs mer om Signumpriset här.

    Läs mer
  • Varumärkesbyggande som ger resultat

    I boken ”Signumpriset 20 år” kan du läsa intervjuer med vinnarna genom åren och deras varumärkesarbete. Intervjuerna är gjorda av Christer Löfgren på tidningen BrandNews.

    Du kan beställa boken – som är gratis – genom att skicka ett mail till Groth & Co på info@groth.eu

    Läs mer
  • Ny hemsida för Varumärkesdagen!

    Varumarkesdagen.se har genomgått en förändring och har nu ny logotyp och ny hemsida!

    Läs mer
  • Vi ställer tre frågor till Annika Stenlund, marknadschef, Volkswagen Personbilar

    Vad tycker du om programmet?
    Det är ett spännande program som omfattar många aspekter av varumärkesarbetet.

    Varför medverkar du som talare på Varumärkesdagen®?
    Ingen har nog missat vikten av att aktivt arbeta med varumärken och att både få ge och ta emot inspiration känns värdefullt.

    Vilket företag/varumärke på Varumärkesdagen® är du mest nyfiken på?
    Jag är mycket intresserad av hur Systembolaget jobbar både internt och externt med tanke på att deras dubbla roll.

    Annika Stenlund är marknadschef på Volkswagen Personbilar och är en av talarna på Varumärkesdagen® 2014.

    Läs mer
Varumärkesdagen®

Praktisk information

Hitta hit

Varumärkesdagen 2018 äger rum den 25 januari i Bonnier Conference Center, Torsgatan 21 (T-St Eriksplan), Stockholm.

Anmäl dig här
Varumärkesdagen®

Kontakta oss

Nyhetsbrev

Kontaktformulär

Våra event: