Inför Varumärkesdagen i slutet av januari passade vi på att få en intervju med en av talarna, Mikael Åbom, vd och koncernchef för Fonus. Här berättar Mikael om Fonus digitala transformation och hur det påverkat deras varumärkesarbete. Döden är ett känsligt ämne för många och det påverkar bolagets varumärkesstrategi – men ändå är det en bransch som alla andra med efterfrågan, kundupplevelse och konkurrens. Här kan du också läsa vad Mikael Åbom tror väntar oss efter döden.

Vad kommer du prata om på Varumärkesdagen?

Jag kommer att tala om vår pågående förflyttning av ett gammalt välkänt varumärke och hur viktig vår värderingsresa är parallellt för att lyckas. Vi är i en sällanköpsbransch med ett väldigt känsligt ämne att tala om – döden.

Fonus är ju förknippat med död och begravning. Hur arbetar ni med att få ut budskap och kommunicera kring ett så känsligt område för många?

Fonus väljer att fokusera på att döden är en naturlig del av livet utifrån orden ”En gång skall vi alla dö men alla andra dagar skall vi leva”. Viktigt att vi som begravningsbyrå och kundens ombud hjälper till med alla praktikaliteter som uppstår i samband med ett dödsfall och samtidigt hjälper de anhöriga att arrangera ett avsked som hyllar det liv som levts.

Hur ser er varumärkesstrategi ut?

Det jag kan berätta är att vi har en tydlig varumärkesstrategi inriktad på att vi vill få fler kunder att välja Fonus som helhetsleverantör av koncernens tjänster inom både begravning och juridik. Det gör vi i vårt varumärkesarbete genom att vara mer personliga med målet att vara omtyckta och leverera bra varor och tjänster till kund.

Ni har gjort och gör en digital utvecklingsresa – vad innebära den konkret?

Från att vi i princip var helt odigitala för fem år sedan, bland annat med dosbaserade affärssystem, har vi idag en digital miljö vilket innefattar digitalt kundmöte, moderna affärssystem, digitala tjänster via publika webbplatser, sociala medier som underlättar för våra kunder utifrån både användande av våra olika smarta tjänster men som också bidrar till hög digital tillgänglighet alla dygnets timmar.

Påverkar digitaliseringen er kommunikation och varumärkesarbete?

Ja absolut, vi lägger mycket mer tid, kompetens och pengar på detta område idag. Vi ser inte en självklarhet i ren e-handel men en självklarhet i digital tillgänglighet och enkelhet för våra kunder. Det gör att vi även kompletterat vår affärsidé och vision till att vara ett företag i tiden med attraktiva produkter och tjänster.

Vilken är den största utmaningen för Fonus och branschen?

Vi verkar i en bransch som totalt sett är underinvesterad, branschen är kraftigt överetablerad och förnärvarande så minskar antalet avlidna per år i Sverige. Det är en bransch där du gör en eller två beställningar i livet, vill inte bli påmind om döden och dess sorg. Mitt i detta ska vi modernisera, skapa tillgänglighet, bli mer digitala och vara en attraktiv arbetsgivare i tiden. Att nå ut med allt bra vi gör och att vi gör skillnad genom vårt fina arbete med bland annat hållbarhet, värderingar, mångfald och det personliga i fokus. Det är vår utmaning!

För ett par år sedan startade ni en podcast; ”Alla andra dagar ska vi leva”. Hur gick tankarna kring det projektet?

Vi har funnits på marknaden i snart 75 år och har under årens lopp byggt upp en stor kompetens. Det vill vi dela med oss av till allmänheten tillsammans med andra intressanta personer. I podden, ”Alla andra dagar ska vi leva” tangerar vi ämnen kopplade till liv och död. Vi har dock valt att pausa den podcasten en stund, men vi lär komma tillbaka med fler intressanta gäster vartefter. Parallellt har vi startat Åboms podd där jag som företagsledare träffar intressanta människor i olika ledande befattningar för att prata ledarskap, kommunikation och andra intressanta ämnen. Syftet med podcasten är att dela med sig av våra erfarenheter till personer som vill ta ett ansvar för sig egen personliga utveckling. Alla andra dagar ska vi leva, så det vill jag fokusera på.

Jag måste avsluta att ställa frågan som alla skulle vilja ha ett svar på – vad tror du händer när vi dör?

Det blir säkert fantastiskt spännande. Min mamma sa i samband med hennes absolut sista andetag när hon dog för 20 år sedan att ”nu ser jag änglar”, något intressant och nytt finns det som väntar på oss. I övrigt så är jag mer fokuserad på att leva alla andra dagar här och nu och bidra såväl yrkesmässigt som privat till en bättre värld.