Hur kan man skapa en affärsmässig podcast? Lars Carlén arbetar som podcastproducent och podcaststrateg på Tonträff och är aktuell som talare på Varumärkesdagen 2019. Han kommer att berätta om hur du skapar en affärsmässig podcast och vilka effekter det ger. Lars håller även i ett fördjupningspass den 25 januari där fokus ligger på hur du lyckas med innehåll och spridning. Vi passade på att ställa några frågor till Lars och svaren ser du nedan.

Vad är en affärsmässig podcast och vilka effekter kan den ge?

En affärsmässig podcast är helt enkelt en podcast som bidrar till att varumärket på lång sikt tjänar mer pengar än det annars hade gjort. Just att se företagspodden som en långsiktig satsning är något av det mest avgörande för att podden ska ge upphov till konkreta effekter. Håll helt enkelt ut. Konkreta effekter kan vara att få in nya kunder, bidra till att behålla nuvarande kunder, vara en del i kommunikationen som gör att människor vill söka anställning på företaget. Jag brukar förklara att en företagspodd oftast fungerar som en kundtidning i ljud. En välproducerad företagspodd med ett innehåll som målgruppen har nytta av och gärna lyssnar på håller liv i etablerade kundrelationer och gör att nya kunder och potentiella medarbetare sakta men säkert får reda på företaget och dess kompetens och förmedlar en känsla för varumärket.

Det här är några faktorer som ökar sannolikheten att den målgrupp ni vill nå kommer lyssna på er företagspodd och att den ger er affärsnytta:

  • Att podden upplevs som unik. Eftersom du som läser det här kan mycket om varumärken säger det sig självt för dig att er företagspodd kommer vinna på att sticka ut i mängden bland poddar. Med unik inriktning, unikt tonfall, unikt namn och något unikt vad gäller formatet har podcasten större chans att märkas. Då kommer podcasten på allvar bidra till att ni stärker ert varumärke.
  • Erbjuder innehållet som är vad målgruppen behöver veta och är intresserad av. Det må låta självklart, men se till att innehållet utgår från målgruppens intressen och utmaningar, istället för det som är intressant bara för er inom företaget.
  • Professionell podcastproduktion. Något som är tidskrävande och avgör hur intressant podden blir är research innan respektive avsnitt spelas in och efterarbete med redigering och mixning. Annat som är viktigt för helhetsintrycket är jingel och eventuella ljudeffekter.
  • Programledaren/programledarna som målgruppen uppskattar och gärna känner igen sig i. De säger sig självt att om den primära målgruppen är tjejer som är 16 – 20 år på landsbygden eller om den är seniorer 65+ i storstäderna, krävs det antagligen helt olika programledare.
  • Omvärldsbevakning. Se till att hitta en ny nisch för poddens inriktning. Spring inte åt det håll som alla andra springer åt. Våga lite mer. Idag kring årsskiftet 2018/2019 när det redan finns flera populära svenskspråkiga poddar med långa kändisintervjuer, med komiker, samt om ämnen som brott, psykisk ohälsa, UFO:n och digital marknadsföring, är det lämpligare att välja en totalt annan inriktning när företaget startat en podd. Men givetvis där det finns någon rimlig koppling till ert varumärke.
  • Fråga målgruppen vad de vill höra. Det här kan verka banalt, men att intervjua några personer ur målgruppen och fråga dem om deras önskemål, problem och hur de i dagsläget skaffar information om ämnet ni funderar att skapa en företagspodd om, är en utmärkt start. Min erfarenhet när jag har intervjuat personer i olika målgrupper är att olika målgrupper är mer olika än man kan tro vad gäller om vad de uppskattar i poddar. En del vill korta poddar, andra enbart långa, en del uppskattar samtal som är djupdykningar i ämnen, andra vill ha rappa reportage etcetera.
  • Håll en röd tråd och var beredd på att hålla ut tills målgruppen hittar podden.

Hur kan man koppla en podcast till ett effektivt varumärkesbyggande?

Poddlyssnandet i Sverige har ökat extremt mycket under de senaste åren. När jag föreläser och håller kurser om podcast och visar siffror från Kantar Sifo brukar publiken tappa hakan. Poddlyssnandet är en del i en större trend av konsumtion av talat ljud där även boomen för ljudböcker och nu också röststyrning ingår. Eftersom allt fler människor lyssnar på poddar och dessutom gör det allt oftare, är det en kanal som den som vill arbetar med marknadskommunikation 2019 och framåt bör ta med när man bygger varumärke.

Koppla samman podden till andra aktiviteter. Testa olika sätt för spridning och gör exempelvis livepodd, nämn er podd i era annonser, lyft fram den på er webbplats, dela gärna upp avsnitt i mindre enheter och sprid på olika sätt. Sprid i era sociala medier. Be de ni intervjuar i podden sprida avsnittet. Var kreativa och ha en plan för spridningen. För att ta varumärket i rätt riktning gäller det att podcasten hänger samman med varumärkets övriga kommunikation.  Om varumärket lyxigt och elegant ska podden förmedla samma värden, men är varumärket en provokativ rebell, ja, då är det givetvis det som även podden ska förmedla.

Varför ska jag boka mig på fördjupningspasset som du håller?

Utmaningarna med att kommunicera affärsmässigt med en företagspodd är stora och konkurrensen om lyssnarna är tuff. OCH affärsnyttan är större än de flesta företag har begripit. Under fördjupningspasset skaffar du som kursdeltagare praktisk kunskap som gör att företaget ganska snabbt och på rätt sätt kan komma igång med en företagspodd som stärker ert varumärke. Det blir en kickstart som tar varumärket, företaget och dig in i den växande ljudrevolutionen. När du använder dig av det du lärt dig under fördjupningspasset kommer du spara en massa pengar, jämfört med om du skulle försökt gissa dig fram själv.

Slutligen, om du tar en titt i kristallkulan, hur tror du att podcast kommer utvecklas framöver?

Egentligen brukar jag akta jag mig för att sia om framtiden. Men när det gäller podcast och den övriga ljudrevolutionen är min bedömning att den här utvecklingen är i sin linda och att det antagligen kommer fortsätta att hända mycket på området de närmaste åren. Det är troligt att betydligt fler än idag kommer att lyssna på podd och göra det regelbundet om vi blickar några år in i framtiden.

Inom vissa områden där podcast fortfarande används i blygsam omfattning i Sverige, som poddar för utbildning och internkommunikation, är det högst troligt att många aktörer kommer se vilken lämpliga kanal podd är.

Idag finns det fortfarande många branscher/ämnen där det saknas välproducerade poddar och de aktörer som blir först ut på banan kommer skaffa sig snabbt ett försprång som antagligen blir svårt för konkurrenterna att lyckas komma ikapp.

Lyssnarna kommer rimligtvis bli kräsnare när konkurrensen hårdnar och allt fler poddar kommer vara professionellt producerade. Några framtidsfrågetecken som har potential att verkligen skaka poddmarknaden är:

Vad kommer hända med Sveriges Radios traditionellt starka ställning i Sverige vad gäller talat ljud när allt fler andra aktörer konkurrerar med Sveriges Radio?

Hur kommer poddarna finansieras i framtiden? Det finns en olust bland många vad gäller en hel del reklam och sponsring. Samtidigt som att det kommer efterfrågas finansiering. Visserligen rör inte den här aspekten företagspoddar, men som sponsor/annonsör berör det företag och varumärken.

Vad blir nästa ämnesområde som det skapas många populära poddar om? Kanske något totalt otippat…