-
08:00
REGISTRERING OCH MORGONKAFFE
-
08:45
MODERATORERNA HÄLSAR VÄLKOMMEN
Mats Lundberg, vd, Groth & Co Karin Crafoord, partner och processjurist, Groth & Co
-
09:00
TRENDER OCH FÖRÄNDRADE KÖPBETEENDEN I SPÅREN AV KRIS OCH DIGITALISERING
- Hur ändrar kriser, lågkonjunktur och inflation våra köpmönster? • Hur påverkar förändrade dagliga rutiner våra konsumtionsval? • Vilken roll spelar varumärken i kristid?
Jonas Colliander, forskare, Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm
-
09:30
GREENWASHING OCH VILSELEDANDE MILJÖ- ARGUMENT – VARFÖR ÖKAR FÄLLNINGARNA HOS REKLAMOMBUDSMANNEN?
- Hur värderar man olika miljöpåståenden och vilka krav behöver uppfyllas för att inte bli fälld?
- Vad gäller när begrepp som ”hållbar”, ”miljövänlig”, ”grön”, ”klimatsmart” och liknande används?
- Hur undviker man risken att bli fälld?
Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman, Stiftelsen Reklamombudsmannen
-
10:00
SOPORNAS RENÄSSANS! FRÅN HISTORISKT SKRÄP TILL MILJÖTEKNISK HÅRDVALUTA
- Hur vitaliserar man ett gammalt varumärke - från skräp till miljöfråga
- Behovet av mål och styrning samt nå ut i bruset utan pengar, går det?
- Får man ändra på ett gammalt varumärke - 60 år av arbete, men har det gett effekt?
Johanna Ragnartz, vd, Håll Sverige Rent
-
10:30
FÖRMIDDAGSKAFFE
-
11:00
THE COLLISION BETWEEN TRADEMARK RIGHTS AND FREE SPEECH UNDER THE FIRST AMENDMENT
- US courts have struggled to balance the interests of brand owners in protecting their trademarks with the rights of others to exercise free speech
- In particular, the use of trademarks in artistic works has created uncertainty as to where the line is drawn between protecting trademark rights versus free speech
- An in-depth look into this conflict through analysis of recent US case law (including a case currently pending before the US Supreme Court) and provide attendees with takeaways regarding the level of risk in using trademarks in artistic works and how brand owners can protect their marks against unauthorized uses in this space
Steven J. Wadyka, Jr., Shareholder, Greenberg Traurig, LLP
-
11:30
VILKET ÄR SVERIGES POPULÄRASTE VARUMÄRKE?
PRV:s generaldirektör tar dig med på en resa genom varumärkets historia och berättar om vilka varumärkestyper som finns och vad som skiljer dem åt.
Peter Strömbäck, generaldirektör, PRV
-
12:00
UTDELNING AV SIGNUMPRISET 2023
Signumpriset delas ut till det nordiska företag som arbetat skickligt med långsiktig vård av sitt varumärke både ur ett kommunikativt och ett juridiskt perspektiv.
Jan Rosén, professor i civilrätt, Stockholms universitet, tillika ordförande i juryn Gunnar Berenmark, varumärkesdesigner samt sekreterare i juryn
-
12:20
LUNCH
-
13:20
SAS – FRÅN LUFTGROPAR OCH PANDEMI, TILL NYA MÅL
- Att bevara och utveckla ett ikoniskt varumärke
- Utvecklingen av en ny varumärkesplattform med en uppdaterad identitet och nytt kommunikationskoncept för en utökad målgrupp
- Att arbeta strategiskt, mitt i hetluften med konstanta kriser och ständiga förändringar
Karin Nyman, Vice President Brand & Communications, SAS
-
13:50
HUR SKYDDAR MAN SITT VARUMÄRKE – OCH LÖNAR DET SIG?
- Vad kan man kan skydda?
- Lönar det sig att använda olika former av skydd?
- Domäner – behöver vi verkligen alla som vi registrerar?
Kirsi Ekström, Director, IPR & Trademarks, Telia Company
-
14:20
EFTERMIDDAGSKAFFE
-
POOL A: JURIDIK
VÄLJ MELLAN POOL A OCH B
-
14:50
EU-PERSPEKTIVET: VAD HÄNDER NÄR MAN ÅTERANVÄNDER ELLER SÄLJER VIDARE PRODUKTER MED ETT KÄNT VARUMÄRKE?
- Vilken tyngd ska hållbar utveckling ha?
- Exempel på Upcycling
- Vilka regler och lagstiftning gäller?
- Vad väger tyngst varumärkesskydd eller miljöhänsyn?
- Finns det en motsättning mellan IP-rättigheter och en förlängd livslängd av produkter?
Max Oker-Blom, ekon.dr, jur.lic. Affiliated Researcher,Hanken School of Economics
-
15:30
US PERSPECTIVE: UPCYCLING AND RESALE IN THE WORLD OF FASHION – INTELLECTUAL PROPERTY AND EXHAUSTION OF RIGHTS IN THE UNITED STATES
- The “upcycling” of used garments to create new products is an emerging trend in the fashion industry
- Upcycling raises serious legal issues under U.S. trademark and copyright laws, as upcycled garments often make use of the trademarks or copyrighted designs of a third party
- Review the ways in which the fashion industry is using upcycling to produce and new and innovative fashion designs and garments
- Review how the legal concepts of the first sale doctrine and exhaustion of rights impact upcycling
- Recent U.S. case law and trends to help fashion industry professionals gauge the level of risk from different types of upcycling
Steven J. Wadyka, Jr., Shareholder, Greenberg Traurig, LLP
-
16:00
DISKUSSION: USA RESPEKTIVE EU, SKILLNADER OCH LIKHETER – LAGSTIFTNING OCH PRAXIS
Max Oker-Blom, ekon. dr, jur.lic. Affiliated Researcher, Hanken School of Economics Steven J. Wadyka, Jr., Shareholder, Greenberg
-
16:20
AKTUELLA CASE OCH PRAXIS INOM VARUMÄRKESJURIDIKEN
- Genomgång av ny praxis och intressanta rättsfall
- Avgöranden från PRV, PMD och PMÖD
- Utveckling inom EU-praxis och dess påverkan på svensk rätt
Magnus Henning, jurist, Groth & Co
-
POOL B: BRANDING
VÄLJ MELLAN POOL A OCH B
-
14:50
SÅ BYGGDES VARUMÄRKET VOLVO ON DEMAND FRÅN GRUNDEN
- Att leda och skapa från grunden - utmaningar och möjligheter
- Bygga team för starkt varumärke! Så tänkte vi strategiskt när marknadsteam och viktiga funktioner tillsättes
Madeleine Lassoued, Head of Marketing, Volvo Car Mobility
-
15:20
BUILDING A GLOBAL BRAND WITH A SUSTAINABLE PURPOSE
- Stora Enso’s transformation journey to a brand with a purpose
- Collaborations drive innovations with renewable materials
- Working between trademark laws and brand building process
Maija Tahvanainen, Vice President Group Brand, Stora Enso
-
15:50
HUR SER FRAMTIDENS MATBUTIK UT?
- Vilka förändringar i omvärlden kommer forma dagligvaruhandelns butiker under kommande 10 år?
- Vilka behov och drivkrafter hos konsumenter kommer dagligvaruhandeln behöva möta och forma sig kring?
- Hur kan dagligvarubutiker och butiksupplevelser se ut om 10 år?
Ann-Katrin Tottie, Director Brand & Insight, ICA Gruppen
-
ATT VARA KREATIV I KRISTIDER - ELITE HOTELS (PASSET UTGÅR)
- Hur gör du för att sticka ut
- Nytänkande och/eller ett hundraårsperspektiv
- Agil - inifrån och ut
Ida Schinkler, Growth marketing and social media manager, Elite Hotels of Sweden
-
16:50
AVSLUTNINGSTALARE: SVERIGES POLITISKA LANDSKAP – STÄMMER KARTAN MED TERRÄNGEN?
Katarina Barrling är docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet och är verksam som fri skribent och konsult. Hon har bland annat arbetat som riksdagstjänsteman och forskat om partikulturer. Katarina har medverkat i olika program på SR och SVT, bland annat i SVT:s programserie Nyfiken på partiledaren och programmet Utfrågningen, där partiledare och språkrör intervjuades inför valet till riksdagen. Hon medverkar också i radioprogrammet Spanarna och med krönikor i Godmorgon världen.
-
17:20
VARUMÄRKESDAGEN SAMMANFATTAS OCH AVSLUTAS MED MINGEL
-
18:30
MIDDAG PÅ RESTAURANG
Gemensam avfärd till restaurangen för middag och fortsatt nätverkande. OBS! Separat bokningsbar med begränsat antal platser. Middagen arrangeras på Fotografiska Restaurangen, Stadsgården 22. Vi reserverar oss för att middagen kan bli fulltecknad.