Hur integrerar man hållbarhet i sitt varumärke och kommunikation? Erik Elvingsson Hedén är VD & grundare, SB Insight samt kursansvarig för Strategisk hållbarhetskommunikation på Berghs School of Communication. Erik är en av talarna på Varumärkesdagen 2025, den 16:e januari i Stockholm, där han kommer att berätta hur hållbarhetsindex och varumärkesstrategi hänger ihop samt vilka varumärken som lyckas nå ut med sin hållbarhet. Han kommer även att förklara hur varumärken kan implementera EU:s Green Claims Directive i sitt arbete med hållbarhetskommunikation för att undvika greenwashing.
Kan du presentera dig själv och ditt arbete på SB Insight?
Jag är grundare och VD på SB Insight, där vi arbetar med att leverera insikter om hållbarhet och varumärkesutveckling. Mitt arbete kretsar kring analys och rapportering av konsumentdata från bland annat vår studie Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet. Vi hjälper våra kunder att förstå hur deras varumärke uppfattas och vad som driver hållbarhetskommunikation och förändrade beteenden hos konsumenter.
Vad kommer du att prata om på Varumärkesdagen 2025?
Jag kommer att prata om hur företag kan stärka sina varumärken genom att arbeta strategiskt med hållbarhet. Fokus ligger på att använda datadrivna insikter men också sunt förnuft för att skapa kommunikation som engagerar och är trovärdig.
Hur ska man arbeta för att integrera hållbarhet i sitt varumärke och sin kommunikation?
Hållbarhet måste såklart vara en integrerad del av företagets strategi och inte ett separat arbetsområde. Sen måste man identifiera sina viktigaste hållbarhetsfrågor, förstå målgruppens prioriteringar och kommunicera tydligt och transparent med fokus på var man som företag verkligen har sin påverkan.
Vad är viktigt att tänka på för att undvika greenwashing?
Det enkla svaret är ju att man måste säkerställa att alla hållbarhetspåståenden är baserade på fakta och är verifierbara. Det jag vill poängtera dock är intern utbildning. Greenwashing idag beror sällan på ont uppsåt utan istället på okunskap.
Vilka är nycklarna för att lyckas nå ut med sin hållbarhet?
Man måste skapa sitt eget språk som varumärke där hållbarhet är en naturlig del. Alltför ofta har man en tonalitet när man kommunicerar om sin verksamhet eller sina produkter. När det sedan ska kommuniceras hållbarhet blir tonen väldigt fyrkantig.
Vad hoppas du på att deltagarna tar med sig efter din presentation?
Jag hoppas att deltagarna får inspiration kring hur de kan använda hållbarhet som en strategisk tillgång för sitt varumärke, samt en tydligare förståelse för vad som krävs för att engagera konsumenter i hållbarhetsfrågor.
Finns det någon annan talare på Varumärkesdagen 2025 som du är nyfiken på?
En nyckel i hållbarhet är ju just att hålla länge, därför är jag nyfiken på Svenskt Tenn och deras historia men också arbetet idag med att vårda varumärket.







