Varumärkesdagen®

Nyhetsarkiv

Senaste nytt

  • De nominerade för Signumpriset 2019 är...

    Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. De nominerade för årets varumärkespris är AniCura, Barnängen, Com Hem, Moderna Museet, Perstorp, Polarn O. Pyret, Svensk Fastighetsförmedling samt Vitamin Well!

    Signumpriset är instiftat av Groth & Co. Under de år som priset har delats ut har en stor mängd varumärkesarbeten hårdgranskats av juryn, och 24 nordiska företags varumärken valts ut som vinnare för utmärkt varumärkesvård. Dessa tidigare vinnare är: HSB, Pippi Långstrump, Svenskt Tenn, Lantmännen, Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, ITT Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.

    När priset nu delas ut före 25:e gången är nedan åtta varumärken nominerade som verkar inom olika branscher, men gemensamt för dem är att företagen arbetar strategiskt och långsiktigt med sina respektive varumärken.

    – Ett år som verkligen visar det speciella med SIGNUMPRISET, att det går att jämföra väsensskilda verksamheters byggande och vårdande av varumärken. Oavsett om det handlar om webbhandel, klassiska konsumentprodukter, B2B eller skilda former av tjänster så är varumärket centralt – och därmed även hur man jobbar med sina varumärken. Det blir en grannlaga uppgift för juryn att hitta en vinnare i det här starka startfältet, säger Christer Löfgren, juryns sekreterare tillika chefredaktör på BrandNews.

    2019 års vinnare utses på Varumärkesdagen den 24 januari 2019.
    Mer information om Signumpriset® och tidigare vinnare finns på www.signumpriset.se

    Skogaholms logo

    Om Signumpriset®
    Signumpriset är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft och medvetenhet om vikten av ett aktivt arbete med varumärken. Priset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum. Signumpriset har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen®. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt. Från och med 2002 är Skriptor Zigila medarrangör. Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång.

     

    Läs mer
  • Varumärkesdagen 2018 - Talarintervju med Hampus Knutsson, Prime

    Hur kan man skydda sitt varumärke och bygga förtroende under en period av kris? Hampus Knutsson arbetar som seniorkonsult på Prime och har tidigare arbetat som kommunikationschef för Moderaterna. Han är aktuell som talare på Varumärkesdagen 2019 där han med sin programpunkt ”Krishantering bakom rubrikerna – att skydda ett varumärke i mediastorm” kommer att prata om hur man skyddar och hanterar sitt varumärke trots att det blåser. Vi fick möjligheten att ställa några frågor till Hampus inför konferensen och hans svar ser du nedan.

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen 2019 att handla om?
    Jag tänkte prata om krishantering bakom rubrikerna och hur man kan tänka och agera om man får rollen som skurk i det mediala dramat. För agera måste man göra.

    Vad är extra viktigt att tänka på när det blåser kring sitt varumärke?
    Den första frågan du ska ställa dig är om du är hatad av rätt anledning eller av fel anledning. Är du hatad av rätt anledning så har du ett verksamhetsproblem och då måste du ta tag i problemet.

    Är du hatad av fel anledning så har du ett kommunikationsproblem och då måste du hantera bilden av problemet.

    Hur kan man bygga förtroende för sitt varumärke under en kris?
    Jag brukar säga att den bästa krishanteringen är att göra rätt från början. Och det är aldrig försent att göra om och göra rätt. Det är oftast inte krisen i sig som avgör hur förtroendet påverkas, utan det som avgör hur stort uttaget blir på förtroendekontot är själva hanteringen av krisen.

    Vilka trender kan du se när det gäller hur företag och organisationer arbetar med sin kommunikation?
    Min känsla är att värdet av grundläggande förtroende för varumärken kommer in på ett tidigare stadium idag än för bara ett par år sedan. Många bolag bygger exempelvis in hållbarhetstänk och medarbetaransvar i själva affärsidén och då kan det bli en bärande del av marknadsföringen och berättelsen om bolaget. Det är ju en väldigt positiv utveckling. Å andra sidan finns det en kränkthetstrend som gör många organisationer överdrivet försiktiga. Fler borde sticka ut hakan och stå för något, utan rädsla för att få en smocka. Nikes kampanj med Kaepernick är ett lysande exempel på motsatsen. Jag skulle vilja se fler som vågar stå upp för det man tror på och satsa på det.  Självklart är det bättre att tänka efter före och hellre jobba långsamt och rätt än fort och fel. Men att avstå från att välja vinkel och kommunicera för att någon kan tänkas bli trampad på tårna, det tror jag är fel väg att gå både när det gäller trovärdighet och att göra kommersiella landvinningar.

    Är det någon annan talare på Varumärkesdagen som du är nyfiken på?
    Ja, exempelvis Indiskas vd Karin Lindahl som ska prata om deras resa tillbaka från krisen.

    Läs mer
  • Programmet för 2019 är klart!

    Programmet för Varumärkesdagen® 2019 är klart! På Varumärkesdagen 2019 den 24 januari i Stockholm får du lyssna till företag som bedriver sitt varumärkesarbete med en ständig blick på den övergripande affären. De arbetar aktivt med sina varumärken, både för att skydda och utveckla dem. Under en inspirerande heldag får du lyssna till en professor, flera jurister, en arkivarie, många marknadschefer, entreprenörer och VDs, en podcastexpert, en PR-konsult och en amerikan. Vi avslutar dagen med att låta Niklas Bergh dela med sig av 20 års erfarenhet av kommunikation som bland annat innefattar att han var med och startade succéföretaget Zound Industries med varumärken som Urbanears och Marshall Headphones.

    Utdelning av Signumpriset®!
    Var med på plats för att se vem som blir 2019 års vinnare av Signumpriset!

    Passa på att nätverka med branschkollegor och talare under avslappnade former vid minglet och konferensmiddagen på Eriks Gondolen. Varumärkesdagen är konferensen och mötesplatsen som bjuder på kunskap, inspiration och nätverkande, med över 5.000 besökare genom åren.

    Varmt välkommen!

    Läs programmet!

    Till anmälan!

    Läs mer
  • Talarlistan för Varumärkesdagen 2019 är klar!

    Nu kan vi stolt presentera talarlistan för Varumärkesdagen 2019. Ett axplock:

    Niklas Bergh, Kommunikation- och varumärkesspecialist

    Karin Lindahl, CEO, Indiska

    Robert Arvidsson, Marknadschef, Liseberg

    Oscar ”Pigge” Höglund, Cofounder & CEO, Epidemic Sound

    Se hela talarlistan här!

    Programmet är snart klart och publiceras inom kort!

    Läs mer
  • Varumärkesdagen 2019 - Vi presenterar stolt de första talarna!

    Den 24 januari  2019 är det återigen dags för Varumärkesdagen i Stockholm. Vi kan redan nu presentera tre av de första talarna:

    Robert Arvidsson, Marknadschef, Liseberg

    Pia Carlsson Thörnqvist, Varumärkes- och organisationschef, Kooperativa Förbundet (KF) Ekonomisk förening

    Anders Sjöman, Kommunikationschef, Centrum för Näringslivshistoria

    Mer information, fler talare och program publiceras löpande på webben så håll utkik efter fler nyheter!

    Läs mer
  • Varumärkesdagen 2019 - Save the date

    Vilka är årets hetaste varumärken?

    Dagens konsumenter vill förknippas med varumärken som delar deras personliga värderingar. Att bygga starka varumärken idag är en stor utmaning oavsett ifall det gäller det personliga eller företagets. Den 24 januari  2019 på Varumärkesdagen i Stockholm kommer vi att diskutera detta och mycket annat kring ett framgångsrikt varumärkesbyggande.

    Men först är det dags för en riktigt skön sommar och semestrar med förhoppningsvis mycket sol och avkoppling. När du ligger i hängmattan vill vi gärna få din input på vilka varumärken du tycker är starkast oavsett ifall det gäller ett företag, produkt eller person. Vem vet kanske kommer ditt favorit varumärke då att dyka upp som talare på Varumärkesdagen i januari.

    Mejla oss dina förslag senast den 10 augusti så är du också med i utlottningen av fribiljetter till konferensen.

    Läs mer
  • Se eventfilmen från Varumärkesdagen 2018

    Läs mer
  • Bilder från Varumärkesdagen 2018

    Tack alla deltagare, utställare och talare för varumärkesdagen 2018!

    Här kan du se bilder från årets konferens.

    Vi ses igen nästa år!

    Läs mer
  • HSB vinnare av Signumpriset 2018!

    Stort grattis till HSB – 2018 års vinnare av Signumpriset!

    Juryns motivering kan du läsa här

    Toolbox för bospar. Målgrupp B - Barnfamiljer

    Foto: Bingo Rimér
    Angelica Maria-470x Fotograf Kalle_Nordlund

    Foto: Karl Nordlund

    Läs mer
  • Trombo Combo® spelar på Varumärkesdagen!

    Nu är det sista chansen att anmäla sig till Varumärkesdagen! På torsdag (25/1) är det dags!

    Intresset för årets dag har hittills varit stort! Vi är glada att så många kommer delta och vi hoppas få träffa även dig!

    Vi har också nöjet att få meddela att vid minglet får vi lyssna till Trombo Combo Cocktail Orchestra®. Orkestern avslutar dagen med att spela jazz, klassiker från 60-talet och mycket annat medan vi andra minglar och delar intryck från dagen. Trombo Combo, med Groth & Co:s egen Mats Lundberg på trombon, har bland annat spelat på Nobelfesten ett flertal gånger.

    Läs mer
Varumärkesdagen®

Praktisk information

Hitta hit

Varumärkesdagen 2019 äger rum torsdagen den 24 januari i Bonnier Conference Center, Torsgatan 21 (T-St Eriksplan), Stockholm.

Anmäl dig här
Varumärkesdagen®

Kontakta oss

Nyhetsbrev

Kontaktformulär

Våra event: