Varumärkesdagen®

Nyhetsarkiv

Senaste nytt

  • Talarintervju – Lars Carlén, Tonträff

    Hur kan man skapa en affärsmässig podcast? Lars Carlén arbetar som podcastproducent och podcaststrateg på Tonträff och är aktuell som talare på Varumärkesdagen 2019. Han kommer att berätta om hur du skapar en affärsmässig podcast och vilka effekter det ger. Lars håller även i ett fördjupningspass den 25 januari där fokus ligger på hur du lyckas med innehåll och spridning. Vi passade på att ställa några frågor till Lars och svaren ser du nedan.

    Vad är en affärsmässig podcast och vilka effekter kan den ge?

    En affärsmässig podcast är helt enkelt en podcast som bidrar till att varumärket på lång sikt tjänar mer pengar än det annars hade gjort. Just att se företagspodden som en långsiktig satsning är något av det mest avgörande för att podden ska ge upphov till konkreta effekter. Håll helt enkelt ut. Konkreta effekter kan vara att få in nya kunder, bidra till att behålla nuvarande kunder, vara en del i kommunikationen som gör att människor vill söka anställning på företaget. Jag brukar förklara att en företagspodd oftast fungerar som en kundtidning i ljud. En välproducerad företagspodd med ett innehåll som målgruppen har nytta av och gärna lyssnar på håller liv i etablerade kundrelationer och gör att nya kunder och potentiella medarbetare sakta men säkert får reda på företaget och dess kompetens och förmedlar en känsla för varumärket.

    Det här är några faktorer som ökar sannolikheten att den målgrupp ni vill nå kommer lyssna på er företagspodd och att den ger er affärsnytta:

    • Att podden upplevs som unik. Eftersom du som läser det här kan mycket om varumärken säger det sig självt för dig att er företagspodd kommer vinna på att sticka ut i mängden bland poddar. Med unik inriktning, unikt tonfall, unikt namn och något unikt vad gäller formatet har podcasten större chans att märkas. Då kommer podcasten på allvar bidra till att ni stärker ert varumärke.
    • Erbjuder innehållet som är vad målgruppen behöver veta och är intresserad av. Det må låta självklart, men se till att innehållet utgår från målgruppens intressen och utmaningar, istället för det som är intressant bara för er inom företaget.
    • Professionell podcastproduktion. Något som är tidskrävande och avgör hur intressant podden blir är research innan respektive avsnitt spelas in och efterarbete med redigering och mixning. Annat som är viktigt för helhetsintrycket är jingel och eventuella ljudeffekter.
    • Programledaren/programledarna som målgruppen uppskattar och gärna känner igen sig i. De säger sig självt att om den primära målgruppen är tjejer som är 16 – 20 år på landsbygden eller om den är seniorer 65+ i storstäderna, krävs det antagligen helt olika programledare.
    • Omvärldsbevakning. Se till att hitta en ny nisch för poddens inriktning. Spring inte åt det håll som alla andra springer åt. Våga lite mer. Idag kring årsskiftet 2018/2019 när det redan finns flera populära svenskspråkiga poddar med långa kändisintervjuer, med komiker, samt om ämnen som brott, psykisk ohälsa, UFO:n och digital marknadsföring, är det lämpligare att välja en totalt annan inriktning när företaget startat en podd. Men givetvis där det finns någon rimlig koppling till ert varumärke.
    • Fråga målgruppen vad de vill höra. Det här kan verka banalt, men att intervjua några personer ur målgruppen och fråga dem om deras önskemål, problem och hur de i dagsläget skaffar information om ämnet ni funderar att skapa en företagspodd om, är en utmärkt start. Min erfarenhet när jag har intervjuat personer i olika målgrupper är att olika målgrupper är mer olika än man kan tro vad gäller om vad de uppskattar i poddar. En del vill korta poddar, andra enbart långa, en del uppskattar samtal som är djupdykningar i ämnen, andra vill ha rappa reportage etcetera.
    • Håll en röd tråd och var beredd på att hålla ut tills målgruppen hittar podden.

    Hur kan man koppla en podcast till ett effektivt varumärkesbyggande?

    Poddlyssnandet i Sverige har ökat extremt mycket under de senaste åren. När jag föreläser och håller kurser om podcast och visar siffror från Kantar Sifo brukar publiken tappa hakan. Poddlyssnandet är en del i en större trend av konsumtion av talat ljud där även boomen för ljudböcker och nu också röststyrning ingår. Eftersom allt fler människor lyssnar på poddar och dessutom gör det allt oftare, är det en kanal som den som vill arbetar med marknadskommunikation 2019 och framåt bör ta med när man bygger varumärke.

    Koppla samman podden till andra aktiviteter. Testa olika sätt för spridning och gör exempelvis livepodd, nämn er podd i era annonser, lyft fram den på er webbplats, dela gärna upp avsnitt i mindre enheter och sprid på olika sätt. Sprid i era sociala medier. Be de ni intervjuar i podden sprida avsnittet. Var kreativa och ha en plan för spridningen. För att ta varumärket i rätt riktning gäller det att podcasten hänger samman med varumärkets övriga kommunikation.  Om varumärket lyxigt och elegant ska podden förmedla samma värden, men är varumärket en provokativ rebell, ja, då är det givetvis det som även podden ska förmedla.

    Varför ska jag boka mig på fördjupningspasset som du håller?

    Utmaningarna med att kommunicera affärsmässigt med en företagspodd är stora och konkurrensen om lyssnarna är tuff. OCH affärsnyttan är större än de flesta företag har begripit. Under fördjupningspasset skaffar du som kursdeltagare praktisk kunskap som gör att företaget ganska snabbt och på rätt sätt kan komma igång med en företagspodd som stärker ert varumärke. Det blir en kickstart som tar varumärket, företaget och dig in i den växande ljudrevolutionen. När du använder dig av det du lärt dig under fördjupningspasset kommer du spara en massa pengar, jämfört med om du skulle försökt gissa dig fram själv.

    Slutligen, om du tar en titt i kristallkulan, hur tror du att podcast kommer utvecklas framöver?

    Egentligen brukar jag akta jag mig för att sia om framtiden. Men när det gäller podcast och den övriga ljudrevolutionen är min bedömning att den här utvecklingen är i sin linda och att det antagligen kommer fortsätta att hända mycket på området de närmaste åren. Det är troligt att betydligt fler än idag kommer att lyssna på podd och göra det regelbundet om vi blickar några år in i framtiden.

    Inom vissa områden där podcast fortfarande används i blygsam omfattning i Sverige, som poddar för utbildning och internkommunikation, är det högst troligt att många aktörer kommer se vilken lämpliga kanal podd är.

    Idag finns det fortfarande många branscher/ämnen där det saknas välproducerade poddar och de aktörer som blir först ut på banan kommer skaffa sig snabbt ett försprång som antagligen blir svårt för konkurrenterna att lyckas komma ikapp.

    Lyssnarna kommer rimligtvis bli kräsnare när konkurrensen hårdnar och allt fler poddar kommer vara professionellt producerade. Några framtidsfrågetecken som har potential att verkligen skaka poddmarknaden är:

    Vad kommer hända med Sveriges Radios traditionellt starka ställning i Sverige vad gäller talat ljud när allt fler andra aktörer konkurrerar med Sveriges Radio?

    Hur kommer poddarna finansieras i framtiden? Det finns en olust bland många vad gäller en hel del reklam och sponsring. Samtidigt som att det kommer efterfrågas finansiering. Visserligen rör inte den här aspekten företagspoddar, men som sponsor/annonsör berör det företag och varumärken.

    Vad blir nästa ämnesområde som det skapas många populära poddar om? Kanske något totalt otippat…

    Läs mer
  • Intervju med Johan Swahn, Diaz & Swahn

    På Varumärkesdagen 2018 fick vi möjlighet att ställa några frågor till Johan Swahn, Creative Director på Diaz & Swahn, om sensorisk marknadsföring. Hela intervjun hittar du nedan.

     

    Läs mer
  • Intervju med Mats Lundberg, Groth & Co

    Vi fick möjligheten att ställa några frågor till Mats Lundberg, vd på Groth & Co om Varumärkesdagen och kopplingen mellan varumärkesfrågor och juridik. Hela intervjun hittar du nedan.

    Läs mer
  • Intervju med Robert Hagelstam, Rovio Entertainment Ltd

    I samband med Varumärkesdagen 2018 ställde vi några frågor till Robert Hagelstam, Legal Counsel på Rovio Entertainment Ltd om vad som är viktigt att tänka på när man skyddar sina IP-rättigheter. Hela intervjun hittar du nedan.

    Läs mer
  • Intervju med Emmelie Johansson, Air France KLM

    Under Varumärkesdagen 2018 passade vi på att ställa några frågor till Emmelie Johansson, Marketing Manager North Europe på Air France KLM om digital marknadsföring. Hela intervjun hittar du nedan.

    Läs mer
  • De nominerade för Signumpriset 2019 är...

    Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. De nominerade för årets varumärkespris är AniCura, Barnängen, Com Hem, Moderna Museet, Perstorp, Polarn O. Pyret, Svensk Fastighetsförmedling samt Vitamin Well!

    Signumpriset är instiftat av Groth & Co. Under de år som priset har delats ut har en stor mängd varumärkesarbeten hårdgranskats av juryn, och 24 nordiska företags varumärken valts ut som vinnare för utmärkt varumärkesvård. Dessa tidigare vinnare är: HSB, Pippi Långstrump, Svenskt Tenn, Lantmännen, Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, ITT Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.

    När priset nu delas ut före 25:e gången är nedan åtta varumärken nominerade som verkar inom olika branscher, men gemensamt för dem är att företagen arbetar strategiskt och långsiktigt med sina respektive varumärken.

    – Ett år som verkligen visar det speciella med SIGNUMPRISET, att det går att jämföra väsensskilda verksamheters byggande och vårdande av varumärken. Oavsett om det handlar om webbhandel, klassiska konsumentprodukter, B2B eller skilda former av tjänster så är varumärket centralt – och därmed även hur man jobbar med sina varumärken. Det blir en grannlaga uppgift för juryn att hitta en vinnare i det här starka startfältet, säger Christer Löfgren, juryns sekreterare tillika chefredaktör på BrandNews.

    2019 års vinnare utses på Varumärkesdagen den 24 januari 2019.
    Mer information om Signumpriset® och tidigare vinnare finns på www.signumpriset.se

    Skogaholms logo

    Om Signumpriset®
    Signumpriset är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft och medvetenhet om vikten av ett aktivt arbete med varumärken. Priset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum. Signumpriset har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen®. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt. Från och med 2002 är Skriptor Zigila medarrangör. Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång.

     

    Läs mer
  • Varumärkesdagen 2018 - Talarintervju med Hampus Knutsson, Prime

    Hur kan man skydda sitt varumärke och bygga förtroende under en period av kris? Hampus Knutsson arbetar som seniorkonsult på Prime och har tidigare arbetat som kommunikationschef för Moderaterna. Han är aktuell som talare på Varumärkesdagen 2019 där han med sin programpunkt ”Krishantering bakom rubrikerna – att skydda ett varumärke i mediastorm” kommer att prata om hur man skyddar och hanterar sitt varumärke trots att det blåser. Vi fick möjligheten att ställa några frågor till Hampus inför konferensen och hans svar ser du nedan.

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen 2019 att handla om?
    Jag tänkte prata om krishantering bakom rubrikerna och hur man kan tänka och agera om man får rollen som skurk i det mediala dramat. För agera måste man göra.

    Vad är extra viktigt att tänka på när det blåser kring sitt varumärke?
    Den första frågan du ska ställa dig är om du är hatad av rätt anledning eller av fel anledning. Är du hatad av rätt anledning så har du ett verksamhetsproblem och då måste du ta tag i problemet.

    Är du hatad av fel anledning så har du ett kommunikationsproblem och då måste du hantera bilden av problemet.

    Hur kan man bygga förtroende för sitt varumärke under en kris?
    Jag brukar säga att den bästa krishanteringen är att göra rätt från början. Och det är aldrig försent att göra om och göra rätt. Det är oftast inte krisen i sig som avgör hur förtroendet påverkas, utan det som avgör hur stort uttaget blir på förtroendekontot är själva hanteringen av krisen.

    Vilka trender kan du se när det gäller hur företag och organisationer arbetar med sin kommunikation?
    Min känsla är att värdet av grundläggande förtroende för varumärken kommer in på ett tidigare stadium idag än för bara ett par år sedan. Många bolag bygger exempelvis in hållbarhetstänk och medarbetaransvar i själva affärsidén och då kan det bli en bärande del av marknadsföringen och berättelsen om bolaget. Det är ju en väldigt positiv utveckling. Å andra sidan finns det en kränkthetstrend som gör många organisationer överdrivet försiktiga. Fler borde sticka ut hakan och stå för något, utan rädsla för att få en smocka. Nikes kampanj med Kaepernick är ett lysande exempel på motsatsen. Jag skulle vilja se fler som vågar stå upp för det man tror på och satsa på det.  Självklart är det bättre att tänka efter före och hellre jobba långsamt och rätt än fort och fel. Men att avstå från att välja vinkel och kommunicera för att någon kan tänkas bli trampad på tårna, det tror jag är fel väg att gå både när det gäller trovärdighet och att göra kommersiella landvinningar.

    Är det någon annan talare på Varumärkesdagen som du är nyfiken på?
    Ja, exempelvis Indiskas vd Karin Lindahl som ska prata om deras resa tillbaka från krisen.

    Läs mer
  • Programmet för 2019 är klart!

    Programmet för Varumärkesdagen® 2019 är klart! På Varumärkesdagen 2019 den 24 januari i Stockholm får du lyssna till företag som bedriver sitt varumärkesarbete med en ständig blick på den övergripande affären. De arbetar aktivt med sina varumärken, både för att skydda och utveckla dem. Under en inspirerande heldag får du lyssna till en professor, flera jurister, en arkivarie, många marknadschefer, entreprenörer och VDs, en podcastexpert, en PR-konsult och en amerikan. Vi avslutar dagen med att låta Niklas Bergh dela med sig av 20 års erfarenhet av kommunikation som bland annat innefattar att han var med och startade succéföretaget Zound Industries med varumärken som Urbanears och Marshall Headphones.

    Utdelning av Signumpriset®!
    Var med på plats för att se vem som blir 2019 års vinnare av Signumpriset!

    Passa på att nätverka med branschkollegor och talare under avslappnade former vid minglet och konferensmiddagen på Eriks Gondolen. Varumärkesdagen är konferensen och mötesplatsen som bjuder på kunskap, inspiration och nätverkande, med över 5.000 besökare genom åren.

    Varmt välkommen!

    Läs programmet!

    Till anmälan!

    Läs mer
  • Talarlistan för Varumärkesdagen 2019 är klar!

    Nu kan vi stolt presentera talarlistan för Varumärkesdagen 2019. Ett axplock:

    Niklas Bergh, Kommunikation- och varumärkesspecialist

    Karin Lindahl, CEO, Indiska

    Robert Arvidsson, Marknadschef, Liseberg

    Oscar ”Pigge” Höglund, Cofounder & CEO, Epidemic Sound

    Se hela talarlistan här!

    Programmet är snart klart och publiceras inom kort!

    Läs mer
  • Varumärkesdagen 2019 - Vi presenterar stolt de första talarna!

    Den 24 januari  2019 är det återigen dags för Varumärkesdagen i Stockholm. Vi kan redan nu presentera tre av de första talarna:

    Robert Arvidsson, Marknadschef, Liseberg

    Pia Carlsson Thörnqvist, Varumärkes- och organisationschef, Kooperativa Förbundet (KF) Ekonomisk förening

    Anders Sjöman, Kommunikationschef, Centrum för Näringslivshistoria

    Mer information, fler talare och program publiceras löpande på webben så håll utkik efter fler nyheter!

    Läs mer
Varumärkesdagen®

Praktisk information

Hitta hit

Varumärkesdagen 2019 äger rum torsdagen den 24 januari i Bonnier Conference Center, Torsgatan 21 (T-St Eriksplan), Stockholm.

Anmäl dig här
Varumärkesdagen®

Kontakta oss

Lena fredriksson
Lena Fredriksson

Marknadsassistent, Groth & Co

T: +46 8 729 91 15 M: +46 70 651 34 44 lena.fredriksson@groth.eu
Våra event: