Varumärkesdagen®

Nyhetsarkiv

Senaste nytt

  • Varumärkesdagen 2019 - Save the date

     Vilka är årets hetaste varumärken?

    Dagens konsumenter vill förknippas med varumärken som delar deras personliga värderingar. Att bygga starka varumärken idag är en stor utmaning oavsett ifall det gäller det personliga eller företagets. Den 24 januari  2019 på Varumärkesdagen i Stockholm kommer vi att diskutera detta och mycket annat kring ett framgångsrikt varumärkesbyggande.

    Men först är det dags för en riktigt skön sommar och semestrar med förhoppningsvis mycket sol och avkoppling. När du ligger i hängmattan vill vi gärna få din input på vilka varumärken du tycker är starkast oavsett ifall det gäller ett företag, produkt eller person. Vem vet kanske kommer ditt favorit varumärke då att dyka upp som talare på Varumärkesdagen i januari.

    Mejla oss dina förslag senast den 10 augusti så är du också med i utlottningen av fribiljetter till konferensen.

    Läs mer
  • Se eventfilmen från Varumärkesdagen 2018

    Läs mer
  • Bilder från Varumärkesdagen 2018

    Tack alla deltagare, utställare och talare för varumärkesdagen 2018!

    Här kan du se bilder från årets konferens.

    Vi ses igen nästa år!

    Läs mer
  • HSB vinnare av Signumpriset 2018!

    Stort grattis till HSB – 2018 års vinnare av Signumpriset!

    Juryns motivering kan du läsa här

    Toolbox för bospar. Målgrupp B - Barnfamiljer

    Foto: Bingo Rimér
    Angelica Maria-470x Fotograf Kalle_Nordlund

    Foto: Karl Nordlund

    Läs mer
  • Trombo Combo® spelar på Varumärkesdagen!

    Nu är det sista chansen att anmäla sig till Varumärkesdagen! På torsdag (25/1) är det dags!

    Intresset för årets dag har hittills varit stort! Vi är glada att så många kommer delta och vi hoppas få träffa även dig!

    Vi har också nöjet att få meddela att vid minglet får vi lyssna till Trombo Combo Cocktail Orchestra®. Orkestern avslutar dagen med att spela jazz, klassiker från 60-talet och mycket annat medan vi andra minglar och delar intryck från dagen. Trombo Combo, med Groth & Co:s egen Mats Lundberg på trombon, har bland annat spelat på Nobelfesten ett flertal gånger.

    Läs mer
  • Vikten av samverkan mellan branding och juridiken

    Vad är viktigt att tänka på i samspelet mellan brandingen och juridiken? Och kan AI spela en viktig roll i utvecklingen av samspelet mellan varumärkesbyggandet och juridiken? För att få svar på dessa frågor vände vi oss till Kirsi Ekström, Director IPR & Trademarks på Telia Company. Under Varumärkesdagen kommer hon att dela med sig av sina erfarenheter från re-brandingen av varumärket Telia i Norden och Baltikum. Hon kommer dessutom att förklara vad du bör tänka på för att få till en smidig och effektiv samverkan mellan branding och juridiken.

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen att handla om?
    Jag kommer att tala om samarbete mellan juridik och branding och använda som exempel vår senaste rebranding dvs ändring av loggan samt varumärket i en del länder.

    Vad behöver man tänka på i samspelet mellan branding och juridik?
    Vi talar inte alltid samma språk dvs använder inte gemensamma termer, fast vi menar samma sak. Det är viktigt att kunna förstå varandra och se till att information når alla som behöver vara informerade. Personligen tycker jag att det viktigaste är att sprida kunskap om IPR-ärenden generellt i bolaget, vilket inte alltid är så lätt i dagens organisationer som ändras ständigt och takten på produktutvecklingen ökar. Time to market blir kortare hela tiden!

    Hur tror du att arbetet med varumärkesbyggande och juridiken kommer att utvecklas framöver?
    Vi använder redan i dag en hel del elektroniska resurser, dvs mängden papper minskas år efter år. Varumärken kan användas på ett sätt som inte var möjligt tidigare, vilket speglas i att de grundläggande kraven på att varumärket skall återges grafiskt har ändrats. Inom juridiken kommer vi varumärkesägare säkert att testa hurdana registreringar vi kan erhålla och samtidigt medför den här ändringen utmaningar i övervakning av ens rättigheter. Därtill tror jag att AI kommer att spela en stor roll åtminstone i övervakning och förundersökningar av varumärken men även i det administrativa arbetet inom bolagen.

    Är det någon annan talare på Varumärkesdagen som du är nyfiken på?
    Jag är nyfiken på allting, men sensorisk marknadsföring låter faktiskt intressant för att inte tala om Rovios portfölj och sätt att arbeta med varumärken.

    Vi tackar Kirsi för hennes medverkan och ser fram emot att få lyssna på hennes case från Telia.

    Läs mer
  • Digital marknadsföring i en digital värld

    Air France KLM vann nyligen 50 Wattaren i kategorin Internationellt 2017 för sin kampanj The Amsterdam Sneaker. Emmelie Johansson arbetar som Marketing Manager North Europe på Air France KLM och kommer att göra oss sällskap på Varumärkesdagen 2018 där hon kommer att berätta om deras digitala varumärkesresa i Pool C – Digitala Strategier. Eftersom vi inte riktigt kan hålla oss ända till den 25 januari tog vi ett snack med Emmelie för att få lära oss av hennes insikter om content och digitala kampanjer.

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen att handla om?
    Jag kommer att prata om hur du får mest ut av din digitala marknadsföring i en digital värld. Vi har nyligen mottagit flera fina priser för en digital varumärkeskampanj vi gjorde under 2017. Den har bland annat blivit bästa You Tube kampanj Q1 för Norge och Sverige och fått 50 wattaren som bästa internationella kampanj 2017. Förutom att prata om vad som är viktigt att tänka på när du marknadsför dig digitalt kommer jag att visa hur vi byggde vår prisade kampanj, vilka kanaler och media vi valde samt gå igenom konkreta resultat.

    Vad är extra viktigt att tänkte på när man befinner sig i den digitala marknadsvärlden?
    Att vara relevant för den målgrupp man vill nå, väcka känslor och skapa engagemang. Allt handlar egentligen om att man ska nå igenom ett brus av mycket information och då måste man vara relevant!

    Om du tar en titt i kristallkulan, hur tror du att arbetet med marknadsföring kommer att utvecklas framöver?
    Jag tror att mätning och resultat kommer bli ännu viktigare. Desto mer digitala vi är, desto lättare är det att mäta resultat. Jag tror att vi i framtiden kommer att vilja mäta resultat i realtid ännu mer för att kunna optimera alla kanaler samtidigt som kampanjen är live.

    Alla pratar content – finns det något konkret exempel på bra content som du skulle kunna peka på?
    Bra content är trovärdigt och skapar engagemang hos målgruppen. Mycket bra content idag bygger på att skapa känslor, exempelvis ”Always – Like a girl”, ”Heineken – Worlds Apart” eller ”Danish TV2 – All that we share”. När reklamen/kampanjen får målgruppen att känna så uppmärksammar vi den, kommer ihåg den och är också mer benägna att dela med oss av den i exempelvis sociala medier.

    Är det någon annan talare på Varumärkesdagen som du är nyfiken på?
    Jag tycker att flera talare verkar väldigt intressanta. Jag kommer själv prata lite om trender och därför tycker jag att den första programpunkten där Adam och David ska prata om ”Trender – vad gäller för framtidens varumärkesbyggande?” låter intressant och även resan att omvandla Siba till NetOnNet som Ulrika ska prata om.

    Stort tack till Emmelie som tog sig tid och nu blev vi genast ännu mer nyfikna på att få lyssna till hennes presentation på Varumärkesdagen!

    Läs mer
  • Vad är sensorisk marknadsföring? 4 snabba med Johan Swahn

    Johan Swahn har en Ph.D inom sensorisk marknadsföring och arbetar till vardags som Creative Director på Diaz & Swahn. Han är aktuell som talare på Varumärkesdagen och eftersom vi är väldigt nyfikna på sensorisk marknadsföring passade vi på att skjuta iväg några snabba frågor till honom.

    Var är sensorisk marknadsföring?
    Marknadsföring som talar till och påverkar våra sinnen, dvs. hur vi upplever produkter, varumärken och tjänster som påverkar vårt beteende.

    Hur kan man koppla sensorisk marknadsföring till ett effektivt varumärkesbyggande?
    I takt med att upplevelseekonomin växer söker konsumenterna efter upplevelser som är unika och minnesvärda. Att därmed förstå hur sinnena integrerar med varumärket och dess produkter blir allt viktigare för att skapa marknadsföring som berör.

    Hur kan man applicera detta i den digitala världen?
    Här ser jag att det finns mycket spännande att göra för att förstå och förstärka olika sinnesupplevelser och förmedla rätt budskap. Till exempel vet vi att de flesta filmerna på sociala medier ses utan ljud, om man då gör reklam för mat, hur förmedlar man en förväntad smakupplevelse med hjälp av endast ett av våra fem sinnen?

    Slutligen, om du tar en titt i kristallkulan, hur tror du att detta kommer utvecklas framöver?
    Jag tror på ett större samspel mellan ny teknik och våra sinnen för att skapa unika och minnesvärda sinnesupplevelser som är skräddarsydda till individen där minnen, kunskap, förväntan och erfarenheter är starka faktorer.

    Vi tackar Johan för att han tog sig tid och ser fram emot att få lyssna till hans föredrag den 25 januari.

    Läs mer
  • De nominerade för Signumpriset 2018 är…

    Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. De nominerade för årets varumärkespris är apotea.se, ECCO, HSB, Karolinska Universitetssjukhus och Skogaholm.
    Signumpriset är instiftat av Groth & Co.

    Vinnaren presenteras på Varumärkesdagen den 25 januari 2018.

    Vi önskar alla nominerade lycka till!

    Nominering-5_logo-2018

     

    Om Signumpriset

    Signumpriset är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft och medvetenhet om vikten av ett aktivt arbete med varumärken. Priset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum, snarare än enstaka lyckade kampanjer. Signumpriset har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt. Från och med 2002 är Skriptor Zigila medarrangör.

    Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång. Mer information finns på www.signumpriset.se

    Läs mer
  • Programmet för Varumärkesdagen® 2018 klart!

    Programmet för Varumärkesdagen® 2018 är klart! På Varumärkesdagen 2018 den 25 januari i Stockholm får du lyssna till företag som bedriver sitt varumärkesarbete med en ständig blick på den övergripande affären. De arbetar aktivt med sina varumärken, både för att skydda och utveckla dem. Vi är glada att kunna presentera spännande varumärkesresor och praktikfall från bl.a. Rovio Entertainment Ltd, Svenska McDonald´s, Air France KLM, NetOnNet Group, Uniti Sweden och Telia Company.

    Du kan också skräddarsy det innehåll som passar dig bäst genom att välja mellan de tre parallella poolerna Juridik, Branding eller Digitala strategier på eftermiddagen.

    Dagen avslutas med föreläsning från Varg Gyllander, författare till boken Kris 7 metoder och till vardags presschef vid Polisen i Stockholm. Han kommer att prata om hur polisens varumärke påverkas av romregister, brinnande förorter och terror – mycket intressant!

    Utdelning av Signumpriset®!
    Var med på plats för att se vem som blir 2018 års vinnare av Signumpriset!

    Högaktuella fördjupningspass!
    Välj mellan tre halvdagsfördjupningspass i anslutning till konferensen; Trender och utveckling inom varumärkesjuridiken, 5 saker som fungerar i sociala medier och GDPR som konkurrensfördel – förbered dig på rätt sätt.

    Passa på att nätverka med branschkollegor och talare under avslappnade former vid minglet och konferensmiddagen på Eriks Gondolen. Varumärkesdagen är konferensen och mötesplatsen som bjuder på kunskap, inspiration och nätverkande, med över 5.000 besökare genom åren.

    Varmt välkommen!

    Läs programmet!

    Till anmälan!

    Läs mer
Varumärkesdagen®

Praktisk information

Hitta hit

Varumärkesdagen 2018 äger rum den 24 januari i Stockholm.

Anmäl dig här
Varumärkesdagen®

Kontakta oss

Nyhetsbrev

Kontaktformulär

Våra event: