Varumärkesdagen ger 4 PVU-timmar.

08:20

Registrering och morgonkaffe

08:50

Moderatorerna hälsar välkommen

Mats Lundberg, Senior Partner, Groth & Co
Karin Crafoord, Managing Partner, processjurist, Groth & Co

09:00

EN VARUMÄRKESRESA MOT FOSSILFRIHET

• En varumärkesresa som genomsyras av hållbarhetsfrågor
• Så arbetar Vattenfall med sitt syfte och mål för att stärka relevans och förtroende
• Strategiska val på vägen till ett av Sveriges högst värderade varumärken

Carolina Pozzolini, Director Brand Communications, Vattenfall

09:30

START UP! FRÅN SMÅSKALIGT PÅ GOTLAND TILL UT I VÄRLDEN

• Fossilfri chipsfabrik från Sveriges kändaste ö
• Att synas och höras med små medel
• Försäljning som marknadsföring

Oliver Lundberg, CEO och Founder, Gotlandschips

10:00

FÖRMIDDAGSKAFFE

10:40

INLEDNING TILL PANELDISKUSSION: ATT STARTA EN ORGANISATION IDEELLT

• Exemplet Mama Norah Education Centre i Kenya

Nina Plöen Stenström, styrelseordförande i Sverige, Mama Norah Education Centre

PANELDISKUSSION: IDÉDRIVNA VARUMÄRKEN – ATT HÖRAS OCH SYNAS I KONKURRENS AV ANDRAS VIKTIGA BUDSKAP

  • Första patentansökningarna och rätt samarbetspartners
  • Att hantera en växande patentportfölj och få lönsamma licensaffärer
  • Att försvara teknologin och nå en global kommersialisering av företagets innovationer

Nathalie Piehl, insamlings- och kommunikationschef, Plan International
Sandra Pihlström, Ansvarig för varumärke & insamling, Barndiabetesfonden
Camilla Svedberg, Head of Communications, Reach for change

Paneldiskussionen modereras av: Nina Plöen Stenström, styrelseordförande i Sverige, Mama Norah Education Centre

11:20

GRÖN KOMMUNIKATION OCH INTERNATIONELL EXPANSION

• Namnbyte blev startskott för nytt varumärke och att nå ut i Europa
• Att bygga upp ett varumärke från grunden
• Skillnaden mellan att arbeta för stora koncerner och mindre ”start-up” bolag
• Strategisk kommunikation – förtjänad media och hur man placera varumärket i rätt sammanhang

Johanna Snickars, varumärkes- och kommunikationschef, Alight

11:50

LUNCH

13:00

UTDELNING AV SIGNUMPRISET 2024

Signumpriset delas ut till det nordiska företag som arbetat skickligt med långsiktig vård av sitt varumärke både ur ett kommunikativt och ett juridiskt perspektiv.

Jan Rosén, professor i civilrätt, Stockholms universitet, tillika ordförande i juryn
Gunnar Berenmark, varumärkesdesigner samt sekreterare i juryn

13:10

INTERVJU MED VINNAREN AV SIGNUMPRISET

13:20

KRISEXPERTENS BÄSTA RÅD

• Hur undviker man förtroendekriser och hur agerar man om det värsta sker
• Hur äger man sina egna budskap i ett medieklimat som är tuffare än någonsin
• Praktisk krishantering och förebyggande krisarbete

Jeanette Fors-Andrée, krishanterare, medietränare och medierådgivare, Jeanette Fors-Andrée AB

14:00

DARE TO BE DISRUPTIVE!

• Lifestyle branding – hur sticker du ut med ditt varumärke?
• Hur håller man sitt varumärke relevant i en föränderlig värld?
• Varumärkesbyggande via nya plattformar (utanför kärnverksamheten)

Susanna Wendt, Vice President Global Development & Retail CultureWorks, Fotografiska & NeueHouse

14:30

EFTERMIDDAGSKAFFE

POOL A: JURIDIK

VÄLJ MELLAN POOL A OCH B

15:00

AKTUELLA CASE OCH PRAXIS INOM VARUMÄRKESJURIDIKEN

• Genomgång av ny praxis och intressanta rättsfall
• Avgöranden från PRV, PMD och PMÖD
• Utveckling inom EU-praxis och dess påverkan på svensk rätt

Magnus Henning, jurist, Groth & Co

POOL B: BRAND

VÄLJ MELLAN POOL A OCH B

15:00

KOMPETENS KRING KÄNSLOR OCH BEHOV I VARUMÄRKESARBETE – VARFÖR ÄR DET SÅ VIKTIGT?

• Bättre bemötande och hur vårt undermedvetna styr både kund- och medarbetarnöjdhet
• Det emotionella värdet – första intryck, aktivt lyssnade och att bygga starka relationer
• Kompetens kring känslor och mänskliga behov är helt avgörande för framtiden
• Kundupplevelsen gör varumärken unika

Jessica Jonsson, ägare, The Inside Changer

15:30

INFLUENCER MARKETING SOM DRIVER SLAGKRAFTIGA OCH MÄTBARA RESULTAT

• Konverteringsdrivande och varumärkesbyggande strategier
• Vikten av att jobba med datadrivna processer och en always-on approach
• Nycklar för att kommunicera med målgruppen på ett trovärdigt och autentiskt sätt

Andrea Lundin, Head of Brand Marketing, Björn Borg

16:10

CLOSING SPEAKER: ATT RESA SIG NÄR MAN KÖRT I DIKET. VAD KAN VI LÄRA FRÅN STARKA VARUMÄRKEN SOM MISSLYCKATS?

Michael Persson Gripkow, har mångårig erfarenhet som varumärkes- och marknadsdirektör för bl a Visit Sweden, Volvo Cars, Kungliga Operan och Absolut Vodka. Driver idag uppdrag inom Place Branding, positionering och affärsstrategi för såväl privata som offentliga uppdragsgivare. Tidigare styrelseordförande för Svensk Destinationsutveckling AB och nu kursledare för Berghs utbildning Place Branding.

16:50

VARUMÄRKESDAGEN SAMMANFATTAS OCH AVSLUTAS MED MINGEL

18:30

MIDDAG PÅ FOTOGRAFISKA RESTAURANGEN

Stadsgården 22 Gemensam avfärd till restaurangen för middag och fortsatt nätverkande. OBS! Separat bokningsbar med begränsat antal platser.

Vi reserverar oss för att middagen kan bli fulltecknad.