Mats Lundberg, Senior Partner, Groth & Co
Karin Crafoord, Managing Partner, processjurist, Groth & Co
09:00
EN VARUMÄRKESRESA MOT FOSSILFRIHET
• En varumärkesresa som genomsyras av hållbarhetsfrågor
• Så arbetar Vattenfall med sitt syfte och mål för att stärka relevans och förtroende
• Strategiska val på vägen till ett av Sveriges högst värderade varumärken
Carolina Pozzolini, Director Brand Communications, Vattenfall
09:30
START UP! FRÅN SMÅSKALIGT PÅ GOTLAND TILL UT I VÄRLDEN
• Fossilfri chipsfabrik från Sveriges kändaste ö
• Att synas och höras med små medel
• Försäljning som marknadsföring
Oliver Lundberg, CEO och Founder, Gotlandschips Emelie Lundberg,Founder, Gotlandschips
10:00
INLEDNING TILL PANELDISKUSSION: ATT STARTA EN ORGANISATION IDEELLT
• Exemplet Mama Norah Education Centre i Kenya
Nina Plöen Stenström, styrelseordförande i Sverige, Mama Norah Education Centre
PANELDISKUSSION: IDÉDRIVNA VARUMÄRKEN – ATT HÖRAS OCH SYNAS I KONKURRENS AV ANDRAS VIKTIGA BUDSKAP
Nathalie Piehl, insamlings- och kommunikationschef, Plan B Sandra Pihlström, Ansvarig för varumärke & insamling, Barndiabetesfonden Lovisa Lönnebo, kommunikationschef, Friends Camilla Svedberg, Head of Communications, Reach for change
Paneldiskussionen modereras av: Nina Plöen Stenström, styrelseordförande i Sverige, Mama Norah Education Centre
10:40
FÖRMIDDAGSKAFFE
11:20
GRÖN KOMMUNIKATION OCH INTERNATIONELL EXPANSION
• Namnbyte blev startskott för nytt varumärke och att nå ut i Europa
• Att bygga upp ett varumärke från grunden
• Skillnaden mellan att arbeta för stora koncerner och mindre ”start-up” bolag
• Strategisk kommunikation - förtjänad media och hur man placera varumärket i rätt sammanhang
Johanna Snickars, varumärkes- och kommunikationschef, Alight
11:50
LUNCH
13:00
UTDELNING AV SIGNUMPRISET 2024
Signumpriset delas ut till det nordiska företag som arbetat skickligt med långsiktig vård av sitt varumärke både ur ett kommunikativt och ett juridiskt perspektiv.
Jan Rosén, professor i civilrätt, Stockholms universitet, tillika ordförande i juryn Gunnar Berenmark, varumärkesdesigner samt sekreterare i juryn
13:10
INTERVJU MED VINNAREN AV SIGNUMPRISET
13:20
ATT VARA KREATIV I KRISTIDER
• Teamets betydelse
• Våra nycklar i kommunikationen
• Respons på sociala medier – så tog vi vara på den
Ida Schinkler, Growth Marketing and Social Media Manager, Elite Hotels of Sweden
13:50
MER ÄN BARA LÅGPRISKONSERVER – ELDORADOS FRAMGÅNGSRIKA SATSNING PÅ KLÄDKOLLEKTION
• Att bygga gillande genom ett annorlunda varumärkesarbete
• Idéarbetet och syftet med att bryta av helt i kategori
• Använda sociala medier för att bygga upp ett starkt community
Emma Töpel Hanson, chef marknadskommunikation egna märkesvaror, Axfood
14:20
EFTERMIDDAGSKAFFE
POOL A: JURIDIK
VÄLJ MELLAN POOL A OCH B
15:00
AKTUELLA CASE OCH PRAXIS INOM VARUMÄRKESJURIDIKEN
• Genomgång av ny praxis och intressanta rättsfall
• Avgöranden från PRV, PMD och PMÖD
• Utveckling inom EU-praxis och dess påverkan på svensk rätt
Magnus Henning, jurist, Groth & Co
15:30
ATT IMMATERIALRÄTTSLIGT SKYDDA SINA VARUMÄRKEN
• Bara mjölk smakar mjölk – om att försvara sitt varumärke
• Vad är viktigt för Arlas varumärken?
• Strategiskt arbete och syfte
Ylva Nykvist, Head of Legal Sweden, Arla Foods
POOL B: BRAND
VÄLJ MELLAN POOL A OCH B
15:00
DARE TO BE DISRUPTIVE!
• Lifestyle branding – hur sticker du ut med ditt varumärke?
• Hur håller man sitt varumärke relevant i en föränderlig värld?
• Varumärkesbyggande via nya plattformar (utanför kärnverksamheten)
Susanna Wendt, Vice President Global Development & Retail CultureWorks, Fotografiska & NeueHouse
15:30
INFLUENCER MARKETING SOM DRIVER SLAGKRAFTIGA OCH MÄTBARA RESULTAT
• Konverteringsdrivande och varumärkesbyggande strategier
• Vikten av att jobba med datadrivna processer och en always-on approach
• Nycklar för att kommunicera med målgruppen på ett trovärdigt och autentiskt sätt
Andrea Lundin, Head of Influencer Marketing, Björn Borg
16:10
CLOSING SPEAKER: BRAND IS BUSINESS
How do you build a more brand-driven organization in one of Sweden's largest industrial groups?
Why put brand in the driver's seat?
Create a more brand-led organization - what's the gain?
Why is brand a springboard for creativity and innovation?
Tom Warden, Brand Strategy Director, Ericsson
16:50
VARUMÄRKESDAGEN SAMMANFATTAS OCH AVSLUTAS MED MINGEL
18:30
MIDDAG PÅ FOTOGRAFISKA RESTAURANGEN
Stadsgården 22
Gemensam avfärd till restaurangen för middag och fortsatt nätverkande. OBS! Separat bokningsbar med begränsat antal platser. Vi reserverar oss för att middagen kan bli fulltecknad
Varumärkesdagen®
Praktisk information
Hitta hit
Varumärkesdagen 2024, Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm.