08:30

Registrering och morgonkaffe

09:00

Moderatorerna hälsar välkommen

Karin Crafoord, Partner och processjurist, Groth & Co
Carl Wendt, Partner och varumärkesjurist, Groth & Co

09:10

Hållbarhetsindex & varumärkesstrategi – hur hänger det ihop?

  • EU:s Green Claims Directive, hur varumärken kan implementera direktiv i sitt arbete med hållbarhetskommunikation för att undvika greenwashing
  • Hur integrerar man hållbarhet i sitt varumärke och kommunikation?
  • Vilka varumärken lyckas nå ut med sin hållbarhet?
  • Trendspaning om vad som händer på marknaden inom hållbarhet och kommunikation

Erik Elvingsson Hedén, VD & grundare, SB Insight kursansvarig för Strategisk hållbarhetskommunikation, Berghs School of Communication

09:40

Möt PRV:s nya generaldirektör

Anna Jardfelt, generaldirektör, Patent- och registreringsverket

10:10

Presentation av samarbetspartner

10:25

Förmiddagskaffe

11:10

Är TikTok en maktfaktor?

  • Om du inte förstår TikTok förstår du inte heller samhällsdebatten
  • En av plattformarna som formar den yngre generationens tankesätt
  • Som beslutsfattare gäller det att förstå vad som sker på bland annat TikTok

Julia Jäger, kommunikationskonsult, Kekst CNC

11:40

Utdelning av Signumpriset 2025

Signumpriset delas ut till det nordiska företag som arbetat skickligt med långsiktig vård av sitt varumärke både ur ett kommunikativt och ett juridiskt perspektiv.

Jan Rosén, professor i civilrätt, Stockholms universitet, tillika ordförande i juryn
Michael Persson Gripkow, varumärkesstrateg, tillika sekreterare i juryn

12:00

Intervju med vinnare av Signumpriset

12:10

Lunch

13:10

Den kreativa processen visualiserad

Med utgångspunkt från boken BankerWessel: Process – Visual Journeys in Graphic Design (Counter-Print), som presenterar mer än 1700 skisser bakom 14 märken, utforskar vi hur en synliggjord process och samarbete kan skapa unika lösningar.

• En genomgång av de kreativa processerna bakom bland annat Fotografiskas logotyp och utställningsdesign
• De förutsättningar som krävs för ett framgångsrikt kreativt samarbete
• Värdet av att investera i en genomarbetad visuell identitet

Ida Wessel, Creative Director/Designer, BankerWessel
Jonas Banker, Creative Director/Designer, BankerWessel

13:40

Paneldiskussion: Hålla varumärke levande genom historien utan att fastna i det förgångna

Mathias Appelblad, Global Creative Director, SEB
Thommy Bindefeld, Senior Advisor, Svenskt Tenn
Carolin Sundkvist, VD, Groth & Co

14:10

Strawberrys varumärkesresa

• Att förändra sitt varumärke
• Attrahera det nya men samtidigt behålla det gamla
• Hot och möjligheter

Hanna Meinl, Head of Brand Marketing Activation, Strawberry

14:40

Eftermiddagskaffe

Välj mellan Pool A Juridik eller Pool B Brand

Pool A Juridik

15:10

Aktuella case och praxis inom Varumärkesjuridiken

• Genomgång av ny praxis och intressanta rättsfall
• Avgöranden från PRV, PMD och PMÖD
• Utveckling inom EU-praxis och dess påverkan på svensk rätt

Magnus Henning, jurist, Groth & Co

15:40

Copyright as an Effective Alternative for Trademarks or Designs

• Protection of product design
• Packaging and look-a-likes
• Copyright on slogans and logo’s

Evert van Gelderen, Partner and Attorney-at-law, Intellectual Property & Contracts, Clairfort
Tjibbe Fokkens, Partner and Attorney-at-law, Intellectual Property & Contracts, Clairfort

Välj mellan Pool A Juridik eller Pool B Brand

Pool B Brand

15:10

Challenges & Opportunities in Brand Integration: MTRX – VR

• The impact of an acquisition on the brand: how to ensure successful brand integration and maintain customer trust during change?
• Brand localisation: how to adapt to customer expectations and the culture of the new market?
• Building a systematic brand experience across all touch points, from customers to employees
• Challenges and lessons learned in the re-branding process

Minna Lampinen, Head of Brand and Marketing, VR Group

15:40

Så skapas varumärkesengagemang och lojalitet hos medarbetarna

Mattias Johansson, HR-chef, Actic Group

16:10

Återsamling

16:20

Avslutningstalare: Hur tradition och varumärke levt genom århundrande

Till vardags är Magnus Bexhed VD på ett av världens äldsta auktionshus, Uppsala Auktionskammare. För den stora allmänheten är han dock mer känd som mästerkock-finalist och expert i Antikrundan.

17:00

Sammanfattning av Varumärkesdagen

Vi reserverar oss för eventuella programförändringar.

17:10-18:00

Nätverksmingel

18:00

Gemensam busstransport till restaurangen för middag och fortsatt nätverkande

18:30

Konferensmiddag på Fotografiska Restaurangen, Stadsgården 22

OBS! Separat bokningsbar med begränsat antal platser. Vi reserverar oss för att middagen kan bli fulltecknad.
OBS! Separat bokningsbar med begränsat antal platser. Vi reserverar oss för att middagen kan bli fulltecknad.