Hur ska man arbeta för att hålla ett varumärke levande genom historien utan att fastna i det förgångna? Thommy Bindefeld arbetar som Senior Advisor på Svenskt Tenn och på Varumärkesdagen kommer han att medverka i en paneldiskussion om hur man får ett varumärke att växa och utvecklas över tid samtidigt som man inte frångår sin historia. I år fyller Svenskt Tenn 100 år och vi passade på att ställa några frågor till Thommy inför konferensen den 16:e januari. Han berättar bland annat hur varumärket har förändrats sedan starten, och hur man arbetar för att vara relevanta även de kommande 100 åren.
Skulle du kunna presentera dig själv och ditt arbete på Svenskt Tenn?
Jag är i grunden utbildad formgivare och har arbetat med design och marknadsföring inom detaljhandeln hela mitt yrkesverksamma liv. Under 15 år arbetade jag som marknadschef och Creative Director på Svenskt Tenn och sedan två år har jag rollen som Senior Advisor på företaget, med ansvar för att säkra varumärket för framtiden ur olika perspektiv.
I år fyller Svenskt Tenn 100 år – hur har varumärket förändrats sedan starten?
Jag skulle nog säga att varumärket har utvecklats och följt med i tiden snarare än förändrats. Hela grunden, värderingarna och filosofin, ja till och med logotypen, har varit konstant, men det vi gör idag, görs i vår samtid, på ett samtida sätt. Det finns till och med produkter som funnits i sortimentet ända sedan 1924.
Under de 100 åren har mycket skett kring hur man ser på varumärken – hur arbetar ni framåt för att vara relevanta även de kommande 100 åren?
Genom att hela tiden balansera mellan att vara både historiska, värna det historiska arv som Svenskt Tenn förvaltar och stå tryggt i det, men samtidigt göra det på ett samtida sätt. Genom att arbeta med högsta kvalitet och hög hantverksmässig tillverkning så håller produkterna över lång tid, över generationer.
Bolaget grundades och drev i över 50 år av Estrid Ericson, en av dåtidens kvinnliga entreprenörer i början av 1900-talet. Hur har det påverkat företaget?
Det Estrid Ericson grundade var i sin tid något unikt och hennes otroliga känsla för kvalitet och hantverk ligger fortsatt som grund till vårt arbete idag. Att hon bjöd in och samarbetade med Josef Frank från 1934 till hans bortgång 1967, och den inredningsfilosofi och estetik de skapade tillsammans, har kommit att bli en viktig del av den svenska designhistorien.
Idag ägs Svenskt Tenn av Kjell och Märta Beijers stiftelse och överskottet ska gå till forskning inom många områden samt främjandet av svensk heminredning och design – hur påverkar det varumärkesarbetet?
Att Svenskt Tenn ägs av Kjell och Märta Beijers stiftelse och att allt överskott går till allmännyttig forskning är fullkomligt grundläggande för varumärkesarbetet. Genom detta ägandeskap kan alla beslut tas oerhört långsiktigt, det minimerar risken för snabba, kortsiktiga beslut som skulle kunna urvattna varumärket. Stiftelseägandet säkerställer och möjliggör också att företaget kan balansera och vara en kommersiell kulturinstitution.
Vad hoppas du på att deltagarna tar med sig efter paneldiskussionen?
Vikten av att arbeta långsiktigt och med kvalitet, hur man kan säkra ett arv och en historia men samtidigt vara i sin samtid.
Finns det någon annan talare på Varumärkesdagen 2025 som du är nyfiken på?
Jag tycker det skall bli spännande att lyssna på både Erik Elvingsson Hedén om kopplingen mellan hållbarhet och varumärkesbyggande men också på BankerWessel om deras arbete med Fotografiska.







