Publicerat den 7 januari 2025

Strawberrys resa – att förändra sitt varumärke

Vad är viktigt att tänka på när man ska förändra sitt varumärke? Hanna Meinl arbetar som Head of Brand Marketing Activation på Strawberry och är aktuell som talare på Varumärkesdagen 2025. På konferensen i Stockholm den 16:e januari kommer hon att prata om deras varumärkesresa och vilka hot och möjligheter som har uppstått under vägen. Vi sköt iväg några frågor till Hanna som bland annat berättar vad hon hoppas att deltagarna ska ta med sig efter hennes presentation.

Skulle du kunna presentera dig själv och ditt arbete på Strawberry?

Mitt namn är Hanna Meinl och jag arbetar som Head of Brand Marketing Activation på Strawberry. I praktiken innebär det en omfattande roll där jag är involverad i det mesta som omfattar varumärke och marknadsföring. Jag ansvarar exempelvis för vår kampanjplan som innehåller både taktiska kampanjer och varumärkesbyggande kampanjer. Jag är med i hela processen från att fatta beslut om vilka kampanjer, tillsammans med Revenue, till att producera material tillsammans med teamet. Jag ansvarar för våra designers och arbetar med många kontaktytor i företaget och arbetar även med media och reklambyråer. Så hoppar jag i sängar mellan varven och agerar modell i glittriga kläder och pyjamasar. Det var en liten försmak av vad jag arbetar med.

Vad kommer du att prata om på Varumärkesdagen 2025?

Jag kommer prata om Strawberry “rebranding”, vad det innebär i praktiken och betydelsen. Jag kommer även prata brett om varumärkes betydelse.

Vad är extra viktigt att tänka på när man ska förändra sitt varumärke? Vilka fallgropar ska man undvika?

Enligt min mening är det viktigt att tydliggöra syftet med förändringen av varumärket. Ett tydligt mål med förändringen och att konkretisera vad som behöver förändras för att åstadkomma målet. I nästa steg blir det viktigt att skapa en långsiktig plan som sträcker sig över minst tre år. Det handlar om att bygga kontinuitet och igenkänning och det tar tid. Att bygga ett varumärke handlar om att bygga en relation till människor som inte är baserat på en produkt utan på känslor och det behövs tid för att åstadkomma det.

Strawberry genomförde nyligen en uppmärksammad affär där ni tog över namnrättigheterna till Nationalarenan, tidigare Friends Arena och numera Strawberry Arena. Hur har det påverkat er hittills?

Positivt skulle jag säga! Vi ser att det är en stor hjälp att skapa igenkänning. Varumärket Strawberry har fortfarande en resa att göra, det är många som inte vet vad Strawberry och inte känner till namnet. Namnet på arenan kommer hjälpa oss att bygga igenkänning när vi nu börjat arbeta mer aktivt med att öka förståelsen av vad Strawberry är.

Vad hoppas du på att deltagarna tar med sig efter din presentation? 

Att varumärke handlar främst om att genom en produkt väcka känslor, engagemang och långsiktiga relationer, i slutändan lojalitet. Något som, enligt mig, endast kan göras om man har en god företagskultur som drivs av passion, glädje, en orädd attityd och som inte är rädda att dansa på jobbet ibland eller hoppa i en säng.

Till toppen