Publicerat den 8 januari 2025

TikTok – Plattformen som formar den yngre generationens tankesätt

Är TikTok en maktfaktor? Julia Jäger är kommunikationskonsult på Kekst CNC och aktuell som talare på Varumärkesdagen den 16:e januari i Stockholm. På konferensen kommer hon att prata om TikTok och hur plattformen formar den yngre generationens tankesätt. Vi fick möjligheten att ställa några frågor till Julia och hon berättar bland annat vad som är viktigt att tänka på ur ett företagsperspektiv när man är aktiv på TikTok.

Skulle du kunna presentera dig själv och ditt arbete på Kekst CNC?

Jag heter Julia Jäger och jobbar som kommunikationskonsult på Kekst CNC. Vi jobbar med strategisk kommunikation inom public affairs, finansiell kommunikation och företagskommunikation, och hjälper våra kunder att hantera komplexa problem, stora som små, i en ständigt föränderlig omvärld.

Vad kommer du att prata om på Varumärkesdagen 2025?

Jag kommer framför allt att prata om hur TikTok påverkar företag, den bredare samhällsdebatten och opinionsbildningen.

Varför är det viktigt att ha en förståelse för vad som sker på bland annat TikTok?

TikTok är en av de största digitala kanalerna för unga. För att förstå hur ett företags varumärke uppfattas av den yngre generationen, måste man vara där de är. TikTok är inte bara underhållning – det är en plattform där trender föds och sprids, en källa till insikter om vad som är viktigt för Generation Z. Det kan handla om allt från finansiell information, som tips på köpvärda aktier som går under #fintok, till arbetsmiljön på företag.

Vad är viktigt att tänka på ur ett varumärkesperspektiv om man ska vara aktiv på exempelvis TikTok?

Vi har en generation vars uppfattning om omvärlden påverkas av vad som händer på TikTok – något som är viktigt att ha i åtanke. Vad som trendar på plattformen kan därför påverka användarnas inställning till exempelvis ett företag. TikToks stora genomslag innebär också att plattformen attraherar aktörer som sprider desinformation. För att ligga steget före och förstå konversationerna kring sitt varumärke behöver företag bevaka vad som händer på plattformen.

Finns det någon annan talare på Varumärkesdagen 2025 som du är nyfiken på?

Flera! Som historie- och inredningsintresserad är jag lite extra nyfiken på Uppsala Auktionskammare.

Till toppen