Varumärkesdagen®

Nyhetsarkiv

Senaste nytt

  • Varumärkesdagen firar 25 år – med Trombo Combo®!

    Under 25 spännande år har Varumärkesdagen bjudit på kunskap och erfarenheter. Vi vill tacka alla talare och deltagare för att dagen lyckats stå sig och utvecklats under alla dessa år. Många människor har träffats och utbytt erfarenheter på Nordens första mötesplats för varumärkesintresserade.

    Ett 25-årsjubileum måste firas med stil! Därför är vi mycket glada att kunna presentera att Trombo Combo Cocktail Orchestra avslutar dagen med att spela jazz, klassiker från 60-talet mm för oss medan vi minglar med bubbel. Trombo Combo, med Groth & Co:s egen Mats Lundberg på trombon, har bland annat spelat på Nobelfesten ett flertal gånger. Detta vill ni inte missa!

    I musikens tecken är också Christer Björkman, exekutiv producent av Melodifestivalen, särskilt inbjuden att tala på dagen. Ta del av hur han och andra företag lyckats med sitt varumärkesarbete – på Varumärkesdagen 2016 blickar vi framåt!

    Trombo Combo 599x

    Läs mer
  • Nytillkomna talare på Varumärkesdagen 2016

    Vi hälsar Stefan Saidac, Saidac Communication,  och Anna Neiås, Husqvarna Group, välkomna som nytillkomna talare på Varumärkesdagen. Stefan kommer att tala på temat Varumärkesvärdet i kronor vs attraktionskraft.  Anna håller ett pass på temat Att framtidssäkra värdet av ett varumärke. Hur vårda och utveckla ett 325 år gammalt varumärke? under brandingpoolen.

    Ta del av det uppdaterade programmet under fliken Årets program http://varumarkesdagen.se/program/.

    Läs mer
  • Intervju med Beata Pontén, talare på Varumärkesdagen 2016

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen® 2016 att handla om?

    Världen står inför stora förändringar med många nya utmaningar. Och vi har bara sett början av det. Företagen behöver fungera i en ny kontext. De behöver styra om sitt sätt att agera, prioritera, värdera och fungera. Nya affärsmodeller, nya krav och nya förväntningar – mer autencitet, samverkan, vakenhet och smidighet. Det förväntas allt mer av företag att de ska vara en del av lösningarna, inte problemen. Andra organisationer och myndigheter behöver verkligen vässa sig för att hänga med och driva på.

    Och mitt i allt detta är varumärkesarbetet mer centralt än någonsin. Vilket är vårt existensberättigande? Vad är viktigt och värdefullt för oss och våra intressenter? Hur kan vi bli tydliga med varför våra intressenter ska välja oss? Vad vågar vi lova? Hur får vi de bästa medarbetarna, de bästa kunderna, de bästa förespråkarna? Och det här med hållbarhet – vad har det med varumärket att göra? Det är några viktiga frågor att dissekera.

    Vilka utmaningar ser du framför dig för era kunders varumärkesarbete?

    Jag ser flera utmaningar för organisationer generellt, inte nödvändigtvis för våra kunder som ju redan har köpt in på ett holistiskt synsätt  även om de också ibland har utmaningar att leverera fullt ut.

    Generellt ser jag bland annat utmaningar med att verkligen ta varumärket på allvar i ledning och styrelse. Varumärket är ofta styvmoderligt och okunnigt behandlat och man missar möjligheten att vårda och utveckla en av organisationens viktigaste tillgångar och möjligheter till att skapa genuina relationer. Varumärket kan fungera som motor i utvecklingen och engagera, guida och driva på utvecklingen. Varumärket erbjuder möjligheter att prata om det som är viktigt, det som motiverar och berör. Många varumärkesarbeten görs på ytan, utan koppling till affären och eller uppdraget. Jag ser ofta företag som har ett internt och ett externt arbete som sköts i olika silos, men som båda påverkar varumärket utan att någon ansvarar för och styr helheten. Det är en utmaning att ha ett holistiskt synsätt där varumärket, existensberättigandet, affären och kulturen är oomtvistligt kopplade på ett naturligt och självklart sätt som bidrar till starka relationer och en tydlig position på marknaden.

    Är du nyfiken på någon annan talare på Varumärkesdagen?

    Ja flera. Jag är speciellt nyfiken på Magnus Hjelmare från Plantagon. Jag tycker att Plantagon är ett oerhört spännande och briljant projekt. Jag tror verkligen att framtidens urbana samhälle kommer att verka i symbios med naturen och människans välmående och vara lösningen på många av de utmaningar vi ser idag. Då är Plantagon verkligen helt rätt positionerade. Även idén om ”Companisation” är intressant och sätter fingret på något som ses som självklart för styrningen av ett företag – ekonomisk vinstmaximering som yttersta drivkraft. Företag har en enastående kraft att verkligen få saker att hända, kan man då ha ett synsätt som innebär både ekonomisk, ekologisk och social vinstmaximering så kan företagen ännu mer vara lösningen för framtiden och samtidigt skapa sig en hållbar affär.

    Läs mer
  • Grattis Per Carleö, Sveriges bästa marknadschef!

    Igår kväll utsågs Per Carleö till Sveriges Bästa Marknadschef alla kategorier. På Varumärkesdagen berättar Per om Volvo Cars kommunikationsstrategi och varför de har varit så lyckosamma med  sina nya grepp. ”I kombinationen traditionella och digitala medier blir 1 + 1 verkligen 3”, säger han. Läs Resumés intervju med vinnaren här: http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/10/15/per-carleo-ar-sveriges-basta-marknadschef

    Läs mer
  • Nu är programmet för Varumärkesdagen® 2016 klart!

    Programmet för Varumärkesdagen® 2016 är klart! På Varumärkesdagen 2016 får du ta del av framåtblickar och trender som har sin bakgrund i de samhälls- och beteendeförändringar som sker just nu. Digitalisering, globalisering och hållbarhet är några av drivkrafterna.

    Du får ta del av inspirerande praktikfall, lyssna till varumärkesguruer och välja en av de tre parallella
    poolerna Juridik, Branding eller Digitala strategier på eftermiddagen. Dagen avslutas med en frågestund med Melodifestivalgeneralen Christer Björkman.

    Högaktuella fördjupningspass!
    Välj mellan fyra halvdagsfördjupningspass i anslutning till konferensen; Crash course i content marketing, 3D-varumärke som verktyg för skydd av produkters utseende, Sociala medier och juridik – vad gäller? och slutligen Krockar mellan varumärkesrätt och andra rättigheter.

    Signumprisutdelning och nätverkande!
    Var med på plats för att se vem som blir 2016 års vinnare av Signumpriset®! Passa också på att nätverka med branschkollegor och talare under avslappnade former vid minglet och middagen på Eriks Gondolen. Varumärkesdagen är konferensen som bjuder på kunskap, inspiration och nätverkande, med över 5.000 besökare genom åren. Varmt välkommen!

    Läs programmet!

    Till anmälan!

    Läs mer
  • Att lyfta ett varumärke till en ny nivå

    Varumärkesdagen 2015 hade ett fullmatat program, en mix av marknadsföring och juridik. Läs om seminariet i tidningen BrandNews. Här kan du också läsa intervjun med Lantmännen, 2015 års vinnare av Signumpriset. Intervjuerna är gjorda av Christer Löfgren.

    BrandNews – Varumärkesdagen

    Brand News – Lantmännen har det redan i sitt DNA

    Läs mer
  • Bilder från Varumärkesdagen 2015

    Nu finns bilder från Varumärkesdagen 2015 uppe! Ni hittar dessa under sidan Bilder här på hemsidan.

    Läs mer
  • Lantmännen vinnare av Signumpriset 2015

    Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. I år tilldelades det prestigefulla priset Lantmännen för sitt framgångsrika varumärkesarbete. Priset delas varje år ut på Varumärkesdagen. 

    Juryn imponerades av Lantmännens arbete sedan den nya varumärkesstrategin lanserades 2006. Genom intern struktur, juridiskt skydd och marknadsföring har Lantmännen byggt upp sitt varumärke till att stå för kvalitet, kompetens och trygghet. Juryn tog även fasta på att Lantmännen på ett skickligt sätt använder sin särpräglade gröna grodd som en understödjande garant för koncernens alla produktvarumärken.

    ”Genom att finnas där i grönt på produkterna garanterar Lantmännen och grodden att produkten som sådan, eller ingredienserna, kommer från svenska bönder. Samtidigt som varumärket garanterar ursprunget är det också bärare av tydliga associationer som svenskodlat, och därigenom närodlat, till kvalitet, kompetens och inte minst kontroll och trygghet” står det bland annat att läsa i juryns motivering.

    Hos Lantmännen gläds man åt priset och tar emot det med stolthet.

    –  Det är oerhört glädjande att Lantmännen belönas för vårt långsiktiga kommunikations- och varumärkesarbete. Att ta ansvar från jord till bord präglar hela Lantmännen och hur vi arbetar. Vårt varumärke är starkt kopplat till centrala värden som ansvar, kvalitet och ursprung, och det är ytterst Sveriges lantbrukare och våra medarbetare som skapar varumärket, säger Madelaine Hellqvist Kongstad, kommunikationsdirektör på Lantmännen.

    Signumpriset delas ut för tjugoförsta året i rad. Tidigare vinnare är: Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.

    Årets nominerade var, förutom Lantmännen, Crescent, Folkuniversitetet, Johaug, Kalles, Kobbs, Palmgrens, SkiStar, The Shirt Factory, Sophiahemmet och Ving.

    Mer information och juryns motivering finns på www.signumpriset.se

    Lantmannen_vinnare

    Läs mer
  • Intervju med Tony Grimaldi, VD och koncernchef på Cycleurope

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen® 2015 att handla om?
    Det kommer att handla om hur vi har byggt en koncernstruktur i cykelbranschen genom förvärv av cykelföretag med starka traditioner. Vi har genomgått stora strukturella förändringar med stora utmaningar i distributionsledet. En viktig ledstjärna har varit vårt varumärkesfokus. Jag kommer även informera om utmaningarna och möjligheterna att jobba med flera varumärken.

    Vilka utmaningar ser du framför dig för ert varumärkesarbete?
    Det finns flera utmaningar men framförallt att våra varumärken uppfattas med de rätta värderingarna i butik, på internet, hos den lilla cykelhandlaren och de stora kedjorna.

    Är du nyfiken på någon annan talare på konferensen?
    Det verkar vara ett bra och genomarbetat program och jag är nyfiken på alla talare.

    Läs mer
  • Intervju med Helen Emanuelsson, CMSO på Bolon

    Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen® 2015 att handla om?
    Jag kommer att berätta om familjeföretaget Bolons resa, från att ha varit ett traditionellt väveri till att idag vara ett internationellt designvarumärke. Tredje generationen, systrarna Eklund, har nära fyrdubblat omsättningen sedan de tog över 2003 efter sina föräldrar. Jag kommer att tala om våra framgångsfaktorer men även svårigheter längs vägen.

    Vilka utmaningar ser du framför dig för ert varumärkesarbete?
    Vi är ett relativt litet företag som verkar på en global marknad. Vi är beroende av att knyta till oss rätt partners som förstår och kan leva vårt varumärke fullt ut, vilket ibland är en utmaning av kulturella och andra skäl, i marknader med olika mognadsgrad. Det gäller att ha både mod och uthållighet. En annan utmaning är att kunna behålla kontrollen såväl som kreativiteten i ett växande företag – vi måste hålla en hög  nivå på det vi gör och vara innovativa och kreativa för att behålla den position vi nått.

    Är du nyfiken på någon annan talare på konferensen?
    Jag tycker de flesta praktikfallen skulle vara intressanta att lyssna till, kanske framför allt Cycleeurope och Scandic.

    Läs mer
Varumärkesdagen®

Praktisk information

Hitta hit

Varumärkesdagen 2019 äger rum torsdagen den 24 januari i Bonnier Conference Center, Torsgatan 21 (T-St Eriksplan), Stockholm.

Anmäl dig här
Varumärkesdagen®

Kontakta oss

Nyhetsbrev

Kontaktformulär

Våra event: